آرشیو چهارشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۹، شماره ۷۳۹۴
ایران زمین
۶
سیمای سرزمین

چهره تبریز زیر ماسک سفید

ماسک از 15 تیرماه در سراسر ایران اجباری شد تا از گسترش بیشتر ویروس کرونا جلوگیری شود. چهارماه و نیم از شیوع کرونا در ایران گذشت تا مسئولان و کمیته ملی پیشگیری از ویروس کرونا به این نتیجه برسند که ماسک در سراسر کشور بویژه در مکان های سرپوشیده باید اجباری شود. در موج دوم شیوع این ویروس که از خرداد ماه و بعد از تعطیلات عید فطر خیز برداشت، تعداد بیشتری از ایرانیان مبتلا شدند. مرگ ها بر اثر کرونا در سراسر کشور روزانه به بیش از 200 نفر رسید تا رکورد مرگ بر اثر این ویروس جهانگیر در ایران شکسته شود. محمدحسین حسن زاده رئیس ستاد پیشگیری از بیماری کرونا در شهرداری تبریز می گوید: «براساس تصمیم ستاد مقابله با کرونا، استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی در ناوگان حمل و نقل عمومی اجباری شد.»

به گفته او، شهروندان تبریزی برای استفاده از خدمات حمل و نقل عمومی اعم از اتوبوس های شهری، مترو و تاکسی ملزم به استفاده از ماسک هستند.

«بهروز مهدوی» فرماندار شهرستان تبریز هم استفاده از ماسک را در مکان های سرپوشیده، ادارات، بازار و پاساژها و وسایل نقلیه عمومی اجباری اعلام کرد. پس از اجباری شدن ماسک در سراسر کشور، تعداد بیشتری از مردم تبریز هم از ماسک استفاده می کنند. تصاویر منتشر شده از بازار تاریخی این شهر و سایر مکان های عمومی از افزایش استفاده از ماسک در این شهر خبر می دهد. تبریز در اردیبهشت کرونا را شکست داد و آمارها از کاهش 25 درصدی ابتلا به این ویروس خبر دادند اما با کم شدن محدودیت این بار کرونا در تبریز قدرت گرفت. افزایش ورود مسافران به تبریز را در تعطیلاتی که گذشت از جمله عوامل افزایش درگیری بین تبریزی ها و این ویروس می دانند. منتقدان انگشت اتهام را هم به سوی بازار تاریخی سرپوشیده تبریز می کشند. این بازار ثبت شده در فهرست جهانی یونسکو یکی از مقاصد گردشگران شهر تاریخی تبریز است. تردد روزانه 200 تا 300 هزار نفر در زیر طاق های بزرگترین بازار سرپوشیده جهان باعث شده تا این بازار را مرکز کرونای آذربایجان شرقی معرفی کنند. ستاد کرونا امیدوار است با اجباری شدن ماسک و رعایت فاصله اجتماعی کرونا در تبریز به عقب رانده شود.