آرشیو پنج‌شنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۹، شماره ۴۹۳۶
بورس
۹
تالار شیشه ای

سایه سنگین سود بانکی بر بورس

سیمین سعیدی

دنیای اقتصاد : شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در روز چهارشنبه با عقبگرد 3211 واحدی به کار خود پایان داد و در مدار یک میلیون و 841 هزار و 696 واحد قرار گرفت.

از دو روز پیش حقوقی های بازار بر حجم عرضه سهام شرکت های دارای ارزش بازار بالا و موثر بر روند شاخص کل افزوده اند که این روند دیروز شدت گرفت به طوری که بیش از 50 درصد فروشندگان در 10 نماد بزرگ بازار را حقوقی ها تشکیل داده بودند.

این موضوع موجب شد خریداران حقیقی که طبق روال اخیر در صفوف خرید منتظر بودند به قدر کافی سبدهای سهام خود را پر کنند اما با ادامه عرضه ها و پیوستن برخی سهامداران حقیقی -که اتفاقا سودهای خوبی هم کسب کرده بودند- به جرگه فروشندگان، موجب شد صفوف خریدی که تا مدتها رنگ عرضه را نمی دید با موج عرضه مواجه شوند به این ترتیب حتی مالکان سهام پرپتانسیل بازار هم در بازه زمانی کوتاهی برای فروش و شناسایی سود اقدام کردند. همچنین دیروز پس از آنکه ارزش بازاری بسیاری از نمادها به بالاترین سطح، از نظر ارزش های قابل برآورد، طبق روش های ارزش گذاری؛ از جمله ارزش جایگزینی (حتی با لحاظ ارزش دارایی های نامشهود) رسید؛ برخی معامله گران به عرضه برخی سهام در اختیار خود متمایل شدند.

 از سوی دیگر ریزش سهام برخی شرکت ها در گروه هایی مانند لاستیک و تایر، سیمان، کانی های غیرفلزی، غذایی و بسیاری از شرکت هایی که ارزش بازار کمتری دارند؛ حرفه ای ها را به شیفت کردن از سهام شرکت های بزرگ به سهام شرکت های کوچک ترغیب کرد. البته به باور فعالان بازار دلایلی مانند افزایش نرخ بهره بانکی و هشدار برخی کارشناسان مبنی بر لزوم جلوگیری از رشد بی رویه شاخص نیز در نزول دیروز شاخص کل بورس بی تاثیر نبود.

ضمن اینکه نزدیک شدن به روزهای آخر فصل مجامع که به توقف نماد بسیاری از شرکت های بزرگ منجر خواهد شد سهامدارانی را که قصد شرکت در مجامع را نداشتند به صف عرضه کنندگان اضافه کرد.