آرشیو پنجشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۹، شماره ۲۲۵۱۴
ورزشی
۹

کمیل قاسمی رسما قهرمان المپیک اعلام شد

کمیته ملی المپیک کشورمان در واکنش به اظهارات کمیل قاسمی درخصوص پیگیری دریافت مدال طلای المپیک 2012 لندن،ضمن ارائه توضیحات، متن نامه دریافتی از سوی IOC را نیز منتشر کرد.

پس از مثبت شدن تست دوپینگ دارندگان مدال طلا و نقره کشتی آزاد وزن 125 کیلو گرم بازی های المپیک 2012 لندن، کمیته ملی المپیک در نخستین نامه خود که چهارم دسامبر2019 (13 آذر سال1398) به IOC ارسال و خواهان تغییر رنگ مدال کشتی گیر کشورمان شد که در همان تاریخ نیز جواب آن دریافت شد.

 سپس کمیته ملی المپیک در تاریخ 27ژوئن 2020 (7تیر 1399) در دومین نامه به کمیته بین المللی المپیک خواستار تسریع در تخصیص مدال المپیک کمیل قاسمی در بازی های المپیک 2012 شد. با توجه به تعطیلی کمیته بین المللی المپیک به دلیل شیوع کرونا و دور کاری کارمندان آن و همچنین اعتراض دو ورزشکار دوپینگی و پروسه بررسی شکایت و تست مجدد نمونه آزمایش B و عدم برگزاری نشست هیئت اجرایی IOC این امر کمی زمان بر شد. اما سرانجام کمیته بین المللی المپیک در پاسخ به نامه دوم کمیته ملی المپیک با ارسال نامه ای چنین عنوان داشت: «اطمینان می دهیم که این موضوع (آقای کمیل قاسمی) در حال بررسی است.» همزمان با انتشار خبر پاسخ ioc، کمیته بین المللی المپیک با بروز رسانی نتایج وزن 120 کیلوگرم المپیک 2012 لندن، مدال طلای این رقابت ها را مشترکا به نام کمیل قاسمی از ایران و بلال ماخوف روس ثبت کرد. این در حالیست که این انتظار می رفت طبق قانون اتحادیه جهانی کشتی این مدال تنها به نام کمیل قاسمی ثبت شود اما فدراسیون کشتی چند روز پیش اعلام کرد، قانون جدید اتحادیه جهانی تاکید دارد در صورت دوپینگ نفرات اول و دوم یک وزن، مدال طلا مشترکا به نفرات سوم می رسد.