آرشیو پنجشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۹، شماره ۴۶۹۴
جامعه
۱۲

باشد که زمین بی مار نباشد

علیرضا شهرداری پناه (کارشناس حیات وحش و بازپروری)

یکی از دلایل زیبایی های بقا و استحکام زنجیره اکوسیستم در طبیعت، وجود گروه شگفت انگیزی از خزندگان با نام مار است که تنوع تا به امروز شناخته شده آنها در جهان، حدود 3 هزا رو 630 گونه را شامل می شود. زیبایی منحصر به فرد مارها که غرق در نقش و رنگ های متنوع و خاص هستند، رقص زیبای خزیدن آنها در زمین و اتصال قوی که در زنجیره اکوسیستم حیات و بقا برای تمام موجودات ایجاد کرده اند، سبب شده تا زیستگاه های بهتر و سالم تری در زمین برای تمام جانوران و گیاه ها مهیا شود. ما انسان ها که شانس زیستن در این دنیای پیچیده، خاص و سرشار از تنوع را داریم؛ بسیار خوشبختیم که حضور مارهای ارزشمند را در محیط های پیرامونی مان شاهدیم. 

مارها در اکوسیستم نقش بسیار مهمی را ایفا می کنند که یکی از آنها کنترل جمعیت جوندگان و سایر مهره داران و حشرات است و این امری بسیار حائز اهمیت است، بنابراین اگر حتی تصور نبود مارها به ذهن تان خطور کرده است، باید بدانید که انقراض مارها یک فاجعه است و فقدان آنها به راحتی می تواند منجر به از بین رفتن حیات بسیاری از زیستمندان شود و در این میان ما انسان ها شاید از سایرین بیشتر هم ضرر کنیم. 

من خود را خوشبخت می دانم که سال ها به دلیل عشق و علاقه وافر به این مخلوقات شگفت انگیز در راه حفاظت از آنها نقش بسیار کوچکی را چه در کارهای میدانی و رفع مشکلات زیستی و چه در راه آموزش و فرهنگ سازی و عکاسی به منظور شناخت بهترشان ایفا کرده ام. روز جهانی مار را به تمام زیستمندان این کره خاکی تبریک می گویم و امیدوارم که هیچ گاه زمین بی مار نباشد.