آرشیو پنجشنبه ۹ امرداد ۱۳۹۹، شماره ۷۴۰۷
صفحه آخر
۲۰
یاد

به بهانه تولد ابراهیم قنبری مهر، سازنده ساز

مهری که بر سازهای ایرانی نشست

در موزه موسیقی ایران سازهایی که او ساخته خودنمایی می کند. سازهایی که نشان از نوآوری، آگاهی و دانش سازنده ساز دارد. ابراهیم قنبری مهر، سازنده سرشناس سازهای موسیقی و مبتکر ایرانی کسی است که این سازها را ساخته است.

دهم مرداد مصادف است با نودودومین سالروز تولد استاد ابراهیم قنبری مهر که 1307 در تهران متولد شد و سال های پربار زندگی اش را عاشقانه صرف هنر سازسازی کرد، سازهایی که هر کدام بیانگر نگاه و اندیشه متفاوت او به هنر و موسیقی است و این روحیه نوآور موجب شد تغییراتی در سازهای ایرانی و غربی ایجاد کند.

از جمله این فعالیت ها می توان به تنظیم فاصله گوشی، ثابت کردن خرک سه تار، تثبیت پرده های تار و سه تار با فلز، تغییر سرپنجه تار و سه تار به قالب گیتار، ایجاد شیار در اطراف دهانه کاسه و نقاره تار، طراحی ساز کروماتیک سنتور، تغییرات در سازهای قانون و کمانچه اشاره کرد. او سال 1334 کارگاه سازسازی وزارت فرهنگ و هنر را تاسیس کرد.از دیگر کارهای منحصر به فرد این هنرمند بزرگ ابداع تکنیکی زیبا در تزئین سازها با بهره گیری از تلفیق ورق برنج و چوب های زینتی است که نقش انگشتان او را با «مهرکاری» برروی آنها ثبت کرده است. او میراث داراخلاق، منش و هنر استادش ابوالحسن صبا است ونوازندگی ویولن را از استادش آموخته و تنها بازمانده مکتب صبا؛ هنر سازسازی را به پیشنهاد او دنبال می کند و آموزش آن را نزد سورن آراکلیان ادامه می دهد و به ساخت ویولن می پردازد.

به گفته خودش رابطه بین او و صبا، عشق پدر و فرزندی است و تربیت امروز خود را مدیون همان گذشتگان می داند؛ قنبری مهر پیشتر در گفت و گو با «ایران» بیان کرده بود: «صادقانه کار کردم و داشته هایم را که همان اسرار عشق است با صداقت به مردم کشورم هدیه کردم و تمام زندگی ام همین بوده و این پایان خط من است... و امروز خوشبختم و آرزویی ندارم. اگرچه زندگی ام پستی و بلندی های بسیاری داشت اما روزگارم را با وجدانی آسوده طی می کنم.»