آرشیو پنجشنبه ۹ امرداد ۱۳۹۹، شماره ۵۷۱۹
رسانه: بین الملل
۸
دیدگاه

تاملی بر جنگ سرد واشنگتن - پکن

فرهاد همتی (کارشناس مسائل شرق آسیا)

 تنش های دوجانبه میان پکن-واشنگتن به نقطه اوج خود رسیده است. در این خصوص دو اتفاق رخ داده است. اولین اتفاق به کارزار دیپلماتیک چین و آمریکا در بستن کنسولگرهای یکدیگر بر می گردد. آمریکا چهارشنبه گذشته 72 ساعت به چین مهلت داد تا کنسولگری خود در هوستون تگزاس را تعطیل کند.

پکن نیز در اقدامی مشابه از واشنگتن خواست تا کنسولگری این کشور را در چنگدو تعطیل کند. دومین اتفاق در تشدید تنش میان آمریکا و چین نیز مربوط به اظهارات تند وزیر خارجه آمریکاست که خواستار ایجاد ائتلاف جدید بین المللی علیه چین شده است.

سوال اصلی اینجاست که چرا دولتمردان آمریکا در ماه ها و روزهای اخیر به آتش تنور تنش با چین این طور می دمند؟ آمریکا با تشدید تنش با چین به دنبال چه اهدافی است ؟

دو دیدگاه متفاوت درباره انگیزه و اهداف آمریکا در تشدید تنش با چین مطرح است:

نخست این که، مجموعه اقدامات دولت آمریکا در هفته ها و روزهای اخیر در چارچوب راهبردهای کلان آمریکا و در راستای تحت فشار قراردادن چین صورت می گیرد. جیم ریچ، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در این باره می گوید: حزب حاکم کمونیست چین در حال تغییر نظم بین المللی است به گونه ای که رژیم های اقتدارگر را منتفع می کند و مستقیم به منافع آمریکا و دموکراسی آسیب می رساند.

 دیدگاه دوم این است که دولت آمریکا اکنون در برابر چین استراتژی مشخصی ندارد و تشدید تنش های اخیر آمریکا و چین به نیازهای کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر می گردد. موضوعی که روزنامه واشنگتن پست نیز به آن اذعان دارد: سیاست رئیس جمهور آمریکا در برابر چین، بی پروا، از هم گسسته، تهاجمی و یکجانبه بوده که ظاهرا هدف از طراحی آن، تقویت کارزار انتخابات دوباره وی بوده نه مدیریت چالش پیچیده واشنگتن با پکن.

آنچه مسلم است، اقدام متقابل چین در بستن کنسولگری آمریکا در چنگدوی چین و همچنین اظهارات وزیر خارجه چین درباره شکنندگی روابط پکن و واشنگتن، گویای این مطلب است که روابط چین و آمریکا با شیب معناداری رو به تیرگی گراییده است و اقدامات نسنجیده ترامپ در مناسبات خود با پکن، اقدام متقابل چین را به همراه داشته باشد و ادامه این سیاست از سوی آمریکا، می تواند به سیاست یکجانبه گرایی آمریکا در جهان پایان دهد.