آرشیو پنج‌شنبه ۹ امرداد ۱۳۹۹، شماره ۴۹۴۸
بورس
۱۰

صدای سهامدار

روزنامه «دنیای اقتصاد» مشکل سهامداران خرد در بازار سرمایه را در این ستون پوشش می دهد. شما خوانندگان که در بازار سهام فعال هستید، می توانید در صورت مواجهه با هر مشکلی در این حوزه از طریق واتس اپ یا پیامک برای ستون «صدای سهامدار» به شماره 09100897244پیام بفرستید و مشکل خود را با ما درمیان بگذارید. نظرات شما ضمن درج در این ستون پیگیری خواهد شد. ذکر این نکته ضروری است که از چاپ نظرات حاوی توهین معذوریم.

 09370008462 : من از کارگزاری بانک کشاورزی کد بورسی گرفتم و درباره فروش سهام عدالت به من گفتند باید ازطریق کارگزاری بانکی اقدام به فروش سهام عدالت کنم ولی به سایت فروش سهام عدالت بانک صادرات که مراجعه می کنم تنها توانستم مشخصات حسابم را آنجا تایید کنم و جایی برای فروش سهام عدالتم مشخص نشده. به کارگزاری کشاورزی میخوام درخواست بدم، اونجا هم پیام خطای عدم تطابق شماره تلفن با کد ملی می دهد، لطفا منو راهنمایی کنید.

 09350006426: چرا وقتی دارایکم بیشتر از NAVمعامله شد، معاملات لغو شد؟ چرا الان که خیلی کمتر از NAVمعامله میشه جلوی آن گرفته نمی شود؟

 9120007920: من کارگزاری مفید را انتخاب کردم.پس از خرید دارایکم از اپلیکیشن آپ و اقدامات لازم، دارایکم را درسایت کارگزاری مفید مشاهده کردم ولی الان مدتی است نمی توانم وضعیتم را ببینم.هرچه به کارگزاری زنگ می زنم نمی توانم حرف بزنم چون ارتباط برقرار نمی شود الان هم نمی دانم چه کارکنم.کسی جوابگو نیست.

 ناشناس: از 17تیر تا الان منتظرم بانک، پول سهام عدالتم را بدهد. چند روز پیش که به بانک مراجعه کردم گفتند هنوز سهامت را نفروخته ایم، من که باور نمی کنم سهامم را نفروخته باشند. هیچ اطلاعاتی هم از وضعیت سهام مان به ما نمی دهند، از طرفی صاحبخانه ام می خواهد اجاره را زیاد کند، من هم به امید فروش سهام عدالتم با او قول و قرار گذاشتم، اما هیچ پولی دستم را نگرفته.

 فرشته از تهران: واقعا مسخره است. 30درصد دوم سهام عدالت را هم تا چند روز دیگر باید بفروشیم اما هنوز پول 30 درصد اول را نداده اند. این حجم از بی نظمی درهیچ جا دیده نمی شود.

 ناشناس: لطفا به ناظر بازار بگویید چرا فقط روی بازگشایی بعضی از سهم ها تعصب دارد و همیشه با دامنه بالای مثبت بازگشایی می کند و سهام بعضی شرکت ها را با منفی باز می کند، این کار باعث دلسردی سهامداران شده و همه را قبل از افزایش سرمایه فراری می دهند، به خدا اگر عمدی پشت این قضیه باشد آه سهامداران دامن مقصران را می گیرد.

 جهانگیر از ساری: بانک دی در مورد سهام ما ایثارگران هیچ اطلاعاتی به ما نمی دهد و سودی هم در این چند سال به ما پرداخت نکرده، کسی هم جواب مارا نمی دهد.

 9120002361: تعدادی از شرکت ها میزان سهام اختصاص یافته از حق تقدم خود را در سامانه سمات آورده اند ولی مبلغ ریالی آنها درج نشده و بعضا نمی توان به کارگزاری خود منتقل کنیم، راهنمایی فرمایید چه کار کنیم تا بتوانیم آنها را در بازار خرید و فروش کنیم.

 9120000515: انتقاد خوب است؛ ولی باید از کارگزاران خوب و خوشنام و حرفه ای همانند کارگزاری بانک سامان هم تشکر کرد زیرا چندین سال عضو این کارگزاری هستم و تا الان هیچ گونه مشکلی برایم پیش نیامده است.

 ناشناس: نماد «وبملت» که مربوط به بانک ملت است از 10 روز گذشته بسته است.قیمت این سهم از تاریخ 29/ 4 که به دلیل برگزاری مجمع عمومی بسته شد 2733تومان بود اما از چند روز قبل قیمت این سهم در پرتفوی 650 تومان درج شده بدون اینکه نماد باز شود و معامله ای انجام شود. مسوولان بورسی بانک ملت هم جواب ما را نمی دهند.

 محمد مهدی از ساوه: من و برادرم20 خرداد 30 درصد از سهام عدالت خود را در بانک صادرات فروختیم بعد از گذشت یک ماه برای برادرم در سه مرحله، 3میلیون و چهارصد تومان واریز شد اما برای من طی این مدت هیچ پولی واریز نشده. مستاجر هم هستم. روی این پول برای اجاره خانه ام حساب کرده بودم اما هیچ کس به مشکلات ما رسیدگی نمی کند.

 بهرام از تهران: من سهام عدالت ندارم. زمانی که دولت به مردم گفت برای سهام عدالت اقدام کنند، پدرمن درخواست نداد و دنبال ثبت نام نرفت اما این دلیل نمی شود که از این سهمی که به گفته خودشان متعلق به مردم است محروم باشیم. دولت باید ساز و کاری راه بیندازد تا کسانی که مشکل من را دارند بتوانند درخواست بدهند و ثبت نام کنند.

 09120002060: مسوولان بانک تجارت دائم اعلام می کنند هرکسی سهام عدالتش را به ما فروخته پولش را واریز کرده ایم.من 7خرداد ثبت فروش کرده ام، هنوز پولی برایم ریخته نشده. شماره شبا و تلفنم هم درست بوده و به نام خودم است با این حال باز می گویند هرکسی سهام عدالت فروخته پولش را پرداخت کرده ایم.

 هادی از رشت: از مسوولان بانک صادرات خواهش می کنم پول فروش سهام عدالت مارا بدهند، باور کنید اگر احتیاج نداشتم این 30 درصد را نمی فروختم. سه ماه است که بیکار شده ام، دوتا بچه دارم، سهام عدالتم را برای خرج خورد و خوراک فروختم اما انگار نه انگار. دو ماه از این فروش سهام عدالتم می گذرد، اما پولی برایم واریز نمی کنند.

 محمدیوسف از اهر: چرا بانک سپه پول 30درصد فروش سهام عدالت من را واریز نمی کند که آنقدر زنگ زده ام به کارگزاری بانک سپه که خودم خسته شده ام چندین بارهم حضوری به بانک مراجعه کردم اما هر کدامشان یک چیزی می گویند.

 پریزاد از تبریز: با این بلایی که کارگزاری ها سر مردم آوردند خدا می داند چه تعداد سهامدار از بازار سرمایه فراری شود، من که دیگر جرات فروش 30 درصد دوم سهام عدالتم را ندارم. با فروشش هم ضرر کردم و هم اینکه به پولم نرسیدم، عمرا با این وضعیت 30 درصد دوم را بفروشم.