آرشیو شنبه ۱۱ امرداد ۱۳۹۹، شماره ۷۴۰۸
ایران قرن
۱۶
راپرت

گزارش روزنامه مرد امروز

پایان کارخانه ماسک سازی شماره 5

چند کیلومتر بالاتر از شهر در میان درختانی از سرو، چنار و کاج شیروانی های سفید، کارخانه مرموزی که پای هیچ کنجکاوی مدت چند سال به آنجا نرسیده وجود دارد. کنترل بیهوده و سخت گیری های بیجای سازمان گذشته وضع را طوری ساخته بود که کارخانه ماسک ضد گاز که کارخانه ساده و معمولی پیش نیست، بدتر از اسرار بمب اتمی محافظت شده و حتی برای اختفای نوع کالا و محصول آن تنها به نام (کارخانه شماره پنج) معروف گردید. کارخانه شماره پنج مدت چندسال در زمان رضا شاه کار می کرد و ماسک ضد گاز تهیه می نمود ولی هیچ کس جز مهندسین و کارگران آن کارخانه که به دقت و به سختی بازرسی می شدند، حق نزدیک شدن به آن را نداشتند. عجیب تر آنکه حتی از مهندسین آن زمان هم وقتی پرسش شد در طول مدت 15 ماه چقدر ماسک ضد گاز تهیه نمودید، اظهار بی اطلاعی می کرده می گفتند این موضوع چون از اسرار بود هیچ کس اطلاعی از آن ندارد.

کارخانه شماره پنج در اراضی باغ مستوفی الممالک در ونک در مساحتی در حدود 35000 متر تاسیس شده، اطراف کارخانه که دیوارهای بلندی دارد و سابقا با سیم خاردار محصور و عده زیادی سرباز به سختی محافظت می نمودند، اینک در داخل باغ، نگهبانان کارخانه وجود دارند. کار کارخانه شماره پنج در سابق فقط تهیه ماسک ضد گاز که عبارت بود از تهیه قطعات لاستیک، عینک، جای دهان، لوله ماسک، قوطی ماسک، امپر مابل نمودن پارچه ها و پیچ و مهره و رنگ نمودن آن. از شهریور 1320 که معلوم گردید این همه سازمان به غلط به کار رفته و هیچ کدام موثر در حیات و دفاع کشور نیست، کارخانه شماره پنج از وضع سابق خارج شده و محصولات دیگری تهیه نمود.

بخش لاستیک

تهیه لاستیک و تویی اتومبیل، قالب لاستیک، پستانک و دستکش لاستیکی.

با وضع فعلی این قسمت می تواند روزانه در حدود 10 عدد لاستیک تویی بسازد. همچنین در قسمت لاستیک سازی تسمه چرخ های کارخانجات نساجی دولتی کشور، لاستیک تلمبه، لاستیک درب قوطی کنسرو، کش کمر- واشر سر سلیندر و لاستیک سوپاپ تهیه می شود.

 بخش خیاطی و کفاشی

قسمت خیاطی اکنون فقط برای ارتش کار می کند و لباس سربازان را تولید و بخش کفاشی پوتین ارتش تولید می کند.

روزنامه مرد امروز- شنبه 28 اردیبهشت 1325