آرشیو شنبه ۱۱ امرداد ۱۳۹۹، شماره ۵۷۲۰
فرهنگ
۹
رصدخانه

روز جهانی دوستی و بخشش را پشت سر گذاشتیم

درخت دوستی بنشان که کام دل به بار آرد

سید کریم محمدی

انسان های وارسته بر این عقیده اند که دوستی هاست که می تواند طراوت و پویایی برای انسان به ارمغان آورد.وقتی سلامی از سر مهر نثار کسی می کنیم، او را در دام محبت خود می اندازیم و بذر نشاط را در دل او می کاریم، نقش این لبخند در ذهن او پایدار می ماند.اینجاست که نسیم لطف الهی بر سبزه زار دل ها می نشیند و خورشید شادابی و کمال بر قلب ها می تابد و شب های نفرت و کینه توزی را به نور حب و دوستی روشن می کند. با گسترش دوستی و بخشش، ایوان کسری شکاف شوق برمی دارد و نوری به بلندای آفرینش به سوی آسمان بلند می شود.

یکی از بزرگان می گوید: «بزرگ ترین لذت دنیا دوستی، دوست داشتن و دوست داشته شدن است. کسی که زیادی به دنیا دل ببندد دچار اندوه می شود، آرزوهایش به چنگ نمی آید و امیدش به سرانجام نمی رسد». باید دل به نیکان و وارستگان سپرد و طواف کعبه دل ها کرد: «برو طواف خانه دل کن که کعبه از سنگ است/ این را خلیل بنا کرده و آن را خدای خلیل». باید چشمه جوشان محبت و دوستی و بخشش ایجاد کرد. در پهنه دوستی می توان زمین و آسمان را آشتی داد. بندگان زور را رها کرد و بندگان زر را مخلص ساخت و راه گم کردگان را چراغ هدایت شد.حافظ می گوید: «چون کوی دوست هست به صحرا چه حاجت است». دوستی و بخشش سینی های شقایق بهشتی اند. زیستن در جامعه ای که بوی دل انگیز مهر و دوستی از آن استشمام می شود، بالیدن در فضایی است که با معنویت و صداقت عجین شده است.

زندگی فصل های مختلفی دارد؛ زمانی برای کاشتن و زمانی برای برداشتن. دوستان خوب باعث می شوند کاشته ها به برداشت های سعادت آمیز تبدیل شود. دوست بسان طلوع نور و یک شعر دلنشین است که مهرش آیتی از شبنم بوده و تجسم صبح های ستاره باران را تداعی می کند.دوست، غزلی از آفرینش و طنین گام هایش همه بهشت ماست. دوست، عطر تمام گل هاست. بخشش نیز موجب کمال انسان و بزرگی او می شود و در دل ها تخم عشق و محبت می کارد. عمر به سرعت باد می گذرد، ولی نام های نیک و بخشنده در پیشانی تاریخ برای همیشه می درخشند.