آرشیو شنبه ۱۱ امرداد ۱۳۹۹، شماره ۴۹۴۹
روند
۱۴

تحلیل های تکنیکال آشکار می کند : احتمال بازگشت شاخص به 1813000 واحد

حسین کیانی (تحلیلگر بازار سرمایه)

 شاخص کل بورس که مهم ترین نشانگر وضعیت بازار سهام است از ابتدای سال جدید رشد خیره کننده 275 درصدی را ثبت کرده است. این رشد از ابتدای سال جدید با قدرت زیاد در تمامی سهم های بازار اعم از سهم های بزرگ و کوچک رخ داد و تا اواخر اردیبهشت ماه ادامه داشت؛ اما در ادامه با وارد شدن به فاز اصلاحی، مسیر بازار در سهم های بزرگ و کوچک از هم جدا شد.

شاخص کل بورس که تاثیرپذیری بیشتری از شرکت های بزرگ تر (ارزش بازار بیشتر) دارد از اواسط خرداد ماه وارد فاز صعودی بسیار قدرتمندی در سهم های بزرگ یا به اصطلاح شاخص ساز شد. اکنون شاخص به مقاومت نزدیک 2 میلیون واحدی رسیده است که شاهد عرضه های شدید در اکثریت سهم های بازار به خصوص سهم های بزرگ هستیم. نزدیک ترین حمایت برای شاخص کل بورس تراز فیبوناچی 618/ 1درصد  است که حدود یک هفته قبل توانست از این محدوده عبور کند، ولی به نظر می رسد،   با فشار عرضه های بازار، بازگشت  به سطح حوالی یک میلیون و 813 هزار واحدی دور از ذهن نیست. در صورت واکنش مثبت به این سطح و برگشت هدف بعدی شاخص در کوتاه مدت حدودا 2میلیون و 370 هزار واحد است.

شاخص کل هم وزن: وضعیت در سهم های کوچک و متوسط بازار فرق می کند. شاخص هم وزن که در آن تمامی سهم های بازار بورس دارای وزن یکسانی هستند از ابتدای سال جاری رشدی به مراتب کمتر از شاخص کل را ثبت کرده است.  شاخص کل هم وزن امسال حدودا بازدهی 185 درصدی را داشته است. با تغییر جهت ورود پول به سهم های بزرگ شاخص هموزن با سرعت کمتری رشد کرد. به نظر می رسد با اصلاح شاخص کل بتوانیم شاهد رشد شاخص هموزن باشیم. هدف شاخص هموزن در کوتاه مدت 553هزار  واحد است.