آرشیو یک‌شنبه ۱۲ امرداد ۱۳۹۹، شماره ۲۲۵۲۸
معارف
۷

استفتاء از رهبر معظم انقلاب اسلامی

احکام بورس
س) شرکت های دولتی که وارد بورس می شوند درصدی از سهام خود را حدود 5 درصد به کارکنان شرکت می دهند و پول آن را طی چند سال از سود سهام دریافت می کنند و پس از آن سهام کاملا متعلق به کارگر می شود. آیا این سهم خمس دارد؟

ج) در فرض سوال، نسبت به مقداری که اقساط آن از سود آن پرداخت شده، خمس تعلق می گیرد.

س) کسی با پولی که قبلا خمس آن را داده، سهام شرکتی را خریده و بعد از گذشت سال خمسی این سهام رشد قیمت می کند، ولی نقدا چیزی به دست این شخص نمی رسد تا زمانی که سهامش را بفروشد. آیا پرداخت خمس سود سهام وقتی واجب می شود که سهام را بفروشد و تبدیل به پول نقد بشود یا باید از اموال دیگری که دارد(مثلا پول نقدی که قبلا خمسش را داده) به جای خمس رشد سهامش پرداخت کند؟

ج)ارزش افزوده سر سال خمسی در صورت امکان فروش، متعلق خمس است و باید سر سال خمسی، خمس آن پرداخت شود

س) پول مخمس (پولی که خمس آن داده شده باشد) اگر در بورس سرمایه گذاری شود، پس از سال خمسی تکلیف اصل پول و سود آنچه می شود؟

ج) اصل سهام که با پول مخمس خریداری شده، خمس ندارد، ولی سود اگر از مخارج سال زیاد بیاید، خمس دارد. ارزش افزوده سهام نیز جزء درآمد سال فروش محسوب می شود که اگر تا سر سال خمسی صرف در موونه شده، خمس ندارد، مگر آنکه قبلا امکان فروش و وصول آن وجود داشته و به خاطر بالا رفتن قیمت نگهداری شده باشد که در این صورت ارزش افزوده پس از فروش خمس دارد.

س) شخصی شرکتی دارد که درآمد شرکتش به واسطه قراردادهای مشروط، 5 ساله است. این شرکت با شرایط خاصی مالک آن پول ها می شود و آن پول ها تا 5 سال امانت است، ولی می تواند طبق قرارداد از این پول ها استفاده کند، ولی ملکیت قطعی بعد از 5 سال حاصل می شود. آیا با رسیدن سال خمسی باید خمس این پول ها پرداخت شود؟

ج) سر سال خمسی باید خمس هر مقدار از درآمد را که مالک است، پرداخت کند.

خرید و فروش کتاب در مسجد
س) با توجه به اینکه نمی توان در مسجد خرید و فروش انجام داد، آیا برگزاری نمایشگاه کتاب و خرید و فروش آن برای بیشتر شدن فرهنگ کتابخوانی هم در مسجد مشکل دارد؟

ج) اگر به گونه ای که هتک مسجد نباشد و نیز مزاحمتی با حق نمازگزاران نداشته باشد، با هماهنگی با امام جماعت مسجد اشکال ندارد. هرچند خرید و فروش در مسجد مکروه است.

تعویض کتاب کهنه با تازه
س) برای پیشبرد فرهنگ کتابخوانی، بعضی کتاب فروشی ها برگه ها و کتب فرسوده و باطله را خریداری و به جای پول آن، کتاب می دهند، آیا این اشکال دارد؟

ج) فی نفسه اشکال ندارد.