آرشیو چهارشنبه ۱۵ امرداد ۱۳۹۹، شماره ۲۲۵۳۱
اقتصادی
۴

نایب رئیس بنیاد ملی گندم کاران خبر داد: ورود گندم کشاورزان به شبکه قاچاق آرد

نایب رئیس بنیاد ملی گندم کاران ایران اظهار کرد: با تاخیر در پرداخت پول خرید تضمینی محصول کشاورزان، گندم ها در شبکه های قاچاق آرد که در کشور وجود دارد سر در می آورد.

علیقلی ایمانی در گفت وگو با خبرگزاری فارس، در پاسخ به اینکه آیا نرخی برای خرید تضمینی گندم برای سال آینده پیشنهاد شده است، گفت: بنیاد ملی گندم کاران ایران با درنظر گرفتن هزینه ها و شرایط تورم، نرخ خرید تضمینی گندم برای سال آینده را کیلویی 4500 تومان به دولت پیشنهاد داد.

وی افزود: این نرخ با درنظر گرفتن تورم جاری و هزینه ها پیشنهاد شده است و امید است که دولت زودتر آن را تصویب و ابلاغ کند.

نایب رئیس بنیاد ملی گندم کاران ایران در پاسخ به اینکه آیا قاچاق گندم در کشور وجود دارد، توضیح داد: به ویژه در ابتدای شیوع خرید تضمینی که پول گندم کاران را با تاخیر می پردازند، متاسفانه دلالان، گندم کشاورزان را خریداری کرده و این گندم ها در شبکه های قاچاق آرد که در کشور وجود دارد سر در می آورد.

ایمانی با تعبیر اینکه آیا این آردها آزاد است یا قاچاق، تاکید کرد: به هر حال باید بپذیریم که این مدل آردها در کشور رد و بدل می شود و چون سود خوبی دارد، دلالان گندم خود را به صورت آرد در این چرخه به فروش می رسانند.

وی تاکید کرد: برخی از این گندم هم به صورت آرد از محل های سیستان و بلوچستان خارج می شود.

این مسئول همچنین در خصوص میزان تولید گندم گفت: پیش بینی می شود بیش از 13 میلیون تن گندم امسال تولید شود که بخشی از آنها به عنوان تامین بذر و نیاز جاری کشاورزان روستایی ذخیره می شود.

ایمانی تاکید کرد که با این میزان تولید و خرید، نیاز داخل کشور کاملا برطرف می شود، اما سالانه حدود سه الی چهار میلیون ذخایر استراتژیک در کشور داریم.

وی ادامه داد: سال گذشته به دلیل سیل و کاهش عملکرد، دو میلیون تن گندم از کشورهای دیگر وارد کرد.

نایب رئیس بنیاد ملی گندم کاران ایران یادآور شد: وضعیت پرداخت پول کشاورزان بهتر شده و 90 درصد مطالبات آنها پرداخت شده و تنها 10 درصد باقی مانده است.