آرشیو چهارشنبه ۱۵ امرداد ۱۳۹۹، شماره ۷۴۱۲
ایران زمین
۱۱
سیمای سرزمین

درخشش طاق بستان در چشم کرمانشاه

طاق بستان را نخستین انیمیشن سنگی دنیا می دانند؛ مهم ترین و آخرین اثر دوره ساسانیان در ایران.  ساخت طاق بستان با شکست ساسانیان ناتمام ماند اما همین اثر ناتمام هم در تازه ترین نظرسنجی محبوب ترین اثر تاریخی از نظر کرمانشاهی ها شناخته شد. این اثر در شمال شرق شهر کرمانشاه قرار گرفته است و مجد و عظمت ایرانیان باستان را تصویرگری می کند.

طاق بستان، مجموعه ای از سنگ نوشته و سنگ نگاره است که در دو ایوان کوچک و بزرگ روایتگر صحنه های تاریخی تاجگذاری خسرو پرویز، تاجگذاری اردشیر دوم، تاج گذاری شاهپور دوم و سوم است.

در مورد کارکرد این بنای باشکوه و جادویی تاریخی گمانه هایی وجود دارد؛ از جمله اینکه برخی آن را معبدی برای الهه آبها می دانند و برخی دیگر آن را کاخی ناتمام برای خسرو پرویز معرفی کرده اند.

پادشاهان ساسانی معمولا اطراف تخت جمشید را برای حجاری تندیس های حکومت خود انتخاب می کردند، اما قرار گرفتن طاق بستان بر سر شاهراه ابریشم و بکربودن طبیعت آن شاید یکی از مهم ترین دلایل انتخاب این منطقه از بین دیگر مناطق ایران برای ایجاد سنگ نوشته های سلطنتی به دستور اردشیر دوم بود.

در کردی کرمانشاهی به طاق بستان «طاق وه سان»، «طاق بسان» یا «طاق وسان» می گویند و معنی همه آنها طاق سنگی است. طاق بستان سال هاست رویای ثبت جهانی دارد. سال 2007 که کتیبه بیستون با تلاش «ملیحه مهدی آبادی»، مدیر سایت طاق بستان ثبت جهانی شد بسیاری این طاق ساسانی را دومین اثر کرمانشاه دانستند که در پیشانی یونسکو خواهد درخشید.

مهدی آبادی آن روز مدیر پایگاه تاریخی بیستون بود. او تلاش زیادی برای ثبت جهانی طاق بستان هم کرد اما ساخت و سازهای بسیار زیاد در عرصه و حریم آن تاکنون اجازه نداده است طاق بستان در این فهرست جهانی بدرخشد.