آرشیو پنجشنبه ۱۶ امرداد ۱۳۹۹، شماره ۷۴۱۳
ایران زمین
۶
گزارش

سمنان دومین مقصد اتباع خارجی در ایران

سمنان: استان سمنان با توجه به شاخص جمعیت، پس از استان قم، دومین استان پذیرای اتباع خارجی در کشور است.

براساس اعلام نتایج آمار سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1395 از سوی مرکز آمار کشور 2.1 درصد جمعیت را اتباع تشکیل می دهند که از این میزان، 97.8 درصد اتباع افغانستانی هستند و استان سمنان به نسبت جمعیت بیشترین تعداد اتباع خارجی را پذیرا شده است.

35 هزار نفر از جمعیت استان سمنان را اتباع و مهاجران تشکیل می دهند و بیش از 10 هزار دانش آموز اتباع خارجی در مدرسه های استان از خدمات آموزشی بهره‎مند هستند.

به گزارش ایرنا، مدیرکل دفتر امور اتباع و مهاجرین خارجی استان سمنان گفت: این استان در شاخص اتباع خارجی نسبت به جمعیت در کشور، پس از استان قم، رتبه دوم را دارد.

علی سماکوش اظهار داشت: براساس سرشماری، 35 هزار و 544 تبعه خارجی در استان سمنان شناسایی شدند که این میزان، 5.6 درصد جمعیت استان را شامل می شود.

مدیرکل دفتر امور اتباع و مهاجرین خارجی استان سمنان گفت: 10 هزار دانش آموز اتباع خارجی در مدارس استان مشغول به تحصیل هستند و سالانه هزینه هایی را بر دوش نظام آموزشی می گذارد که این یک شاخص مطلوب برای ارائه خدمات به این قشر است.

معاون برنامه ریزی دادگستری استان سمنان گفت: دریافت شناسه قضایی برای اتباع خارجی دارای پروانه در استان به صورت آزمایشی برای اولین بار در کشور در استان سمنان انجام می شود.

محبوبه صابر ابراز داشت: ثبت نام برای دریافت شناسه قضایی به منظور تسهیل در امور قضایی اتباع خارجی به صورت آزمایشی در استان سمنان آغاز شد.

همچنین مدیرکل بیمه سلامت استان سمنان گفت: یکهزار و 880 نفر از اتباع خارجی تحت پوشش بیمه سلامت در این استان هستند و از خدمات درمانی استفاده می کنند.

رضا ممتحن اظهار داشت: هشت میلیارد و 449 میلیون ریال هزینه درمانی اتباع خارجی تحت پوشش بیمه سلامت در استان سمنان در سال گذشته برآورد شده است.

وی ادامه داد: از مجموع یکهزار و 880 نفر از اتباع خارجی تحت پوشش بیمه سلامت استان سمنان یکهزار و 820 نفر در گروه آسیب پذیر و بقیه غیرآسیب پذیر هستند.

مدیرکل بیمه سلامت استان سمنان خاطرنشان کرد: اتباع خارجی آسیب پذیر به صورت رایگان بیمه می شوند و فقط 30 هزار ریال بابت چاپ دفترچه پرداخت می کنند، اما اتباع خارجی غیرآسیب پذیر باید هزینه ای را هر سال پرداخت کنند.