آرشیو پنجشنبه ۱۶ امرداد ۱۳۹۹، شماره ۲۲۵۳۲
دریچه ای به جهان
۸

روسای جمهور برده دار آمریکا

برده داری از ابتدای شکل گیری مکانی که آن را «آمریکا» می نامند، تا سال 1865 قانونی بود و در این سال به محض پایان یافتن جنگ داخلی و با ایجاد سیزدهمین اصلاح در قانون اساسی، برده داری در ظاهر لغو شده بود. به این خاطر می گوییم در ظاهر که فرهنگ برده داری و برده داری به اشکال دیگر، در این کشور زنده مانده و همچنان برقرار است.

 از میان رئیس جمهور های برده دار در آمریکا، هشت نفرشان در حالی که قدرت را در دست داشته اند، برده دار هم بوده اند. «جرج واشنگتن» اولین رئیس جمهور آمریکا، کسی است که در زمان ریاست جمهوری، برده دار نیز بوده است. «زاچاری تایلور» آخرین رئیس جمهوری است که حین ریاست جمهوری، برده دار بوده و «اولیسیس اس گراند» آخرین رئیس جمهور آمریکا بود که در برخی از مقاطع زندگی خود، برده دار بوده است. «توماس جفرسون» با داشتن 600  برده، بیشترین برده را داشته و رتبه بعد او را نیز، جرج واشنگتن با 317 برده اشغال می کند.

جدول زیر  نام روسای جمهور برده دار، شمار برده های آنها و اینکه آیا در زمان ریاست جمهوری، برده داشته اند یا نه را نشان می دهد.

جرج واشنگتن

 از میان رئیس جمهور های برده دار در آمریکا، 8نفرشان در حالی که قدرت را در دست داشته اند، برده دار هم بوده اند. «جرج واشنگتن» اولین رئیس جمهور آمریکا، کسی است که در زمان ریاست جمهوری، برده دار نیز بوده است.

توماس جفرسون

«توماس جفرسون» با داشتن 006  برده ، بیشترین برده را داشته و رتبه بعد او را نیز، جرج واشنگتن با 713 برده اشغال می کند.

جیمز مدیسون

مدیسون طرح توافق سه پنجم را پیشنهاد داده بود. بر اساس این طرح، از هر پنج برده، سه برده مشمول مالیات می شدند.

جیمز مونرو

مونرو از انتقال بردگان آزاد شده به کشور جدید لیبریا حمایت کرد.

اندره جکسون

جکسون در زمان ریاست جمهوری اش، درگیر مجادلات زیادی در خصوص بردگی شد.

جان تایلر

تایلر چه در دوران ریاست جمهوری خود و چه پس از آن، مدام از برده داری و توسعه آن  حمایت می کرده است.