آرشیو سه‌شنبه ۲۱ امرداد ۱۳۹۹، شماره ۵۷۲۸
صفحه اول
۱
نگاه

ضربه به اعتماد عمومی

پیمان مولوی (کارشناس اقتصادی)

    روز گذشته خبرهایی مبنی بر لغو عرضه صندوق دارا دوم منتشر شد. همین موضوع دلیلی بود تا بازار سرمایه دچار نوسان شده و شاخص کل رشد منفی را تجربه کند. این در حالی است که بازار سرمایه از حساسیت بالایی برخوردار بوده و حتی یک خبر هر چند غیرواقعی هم می تواند موجب واکنش منفی بازار شود. از این رو مسوولان باید در این زمینه تلاش کنند وعده های خود را در زمان مقرر عملی کنند تا سرمایه اجتماعی از دست نرود.

اقتصاد ایران در شرایط ویژه ای قرار دارد و تقاضا برای سفته بازی در بازار با افزایش شدیدی مواجه است. یکی از دلایل اصلی بالا بودن تقاضای سفته بازی، رشد نقدینگی و گسترش دسترسی شهروندان به اینترنت و شبکه های اجتماعی است. به طوری که به عنوان مثال تا یک دهه پیش شبکه های اجتماعی نقش چندانی در اطلاع رسانی شهروندان نداشته و افراد عمدتا به صورت جزیره ای اقدام می کردند، اما با ظهور شبکه های اجتماعی یکباره همه افراد نظرات خود را به اشتراک گذاشتند که این موضوع باعث می شود صاحبان سرمایه برای سرمایه گذاری تصمیم دقیق تری بگیرند. هرچند ممکن است این تصمیمات خیلی به نفع اقتصاد نباشد.

 همان طور که اشاره کردم، بازار سرمایه بسیار حساس است و به یک خبر نیز  واکنش نشان می دهد. از این رو دولت و مسوولان دولتی  ابتدا باید در مورد عرضه صندوق دارا دوم تصمیم گیری قطعی می کردند و بعد خبر این موضوع و نحوه عرضه آن رسانه ای می شد. اکنون بین سازمان خصوصی سازی، سازمان بورس و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی مشکلاتی به وجود آمده که همه این نهادها و سازمان ها در واقع در یک دولت و با یک مدیریت مشغول فعالیت هستند. طبیعتا تایید و تکذیب اخبار موجب از بین رفتن سرمایه اجتماعی مردم می شود.

 به نظر می رسد وزارت امور اقتصادی و دارایی باید از نرخ دلار که باعث از دست رفتن سرمایه اجتماعی بانک مرکزی شده، درس بگیرد. به بیان بهتر تا زمانی که به یک موضوع جامع نرسیدند و بدنه دولت روی آن اجماع ندارند، نباید نتایج آن اعلام شود، چراکه اگر این اتفاق بیفتد، موجب خروج سرمایه از بازار سرمایه خواهیم بود و این موضوع در این شرایط که مردم به بازار سرمایه اعتماد کرده اند، بسیار مخرب است.