آرشیو سه‌شنبه ۲۱ امرداد ۱۳۹۹، شماره ۲۲۵۳۵
اقتصادی
۴

معاون وزیر راه و شهرسازی: مالیات بر خانه های خالی بانک ها 2 برابر اخذ می شود

معاون وزیر راه و شهرسازی مالیات بر خانه های خالی تحت تملک بانک ها را تا 2 برابر سایر مردم اعلام کرد.

محمود محمودزاده در گفت وگو با خبرگزاری ایسنا اظهار داشت: مهم ترین هدف طرح مالیات بر خانه های خالی این است که این واحدها وارد بازار مصرف شود. حال فرقی نمی کند که خانه ها متعلق به افراد حقیقی یا دستگاه های دولتی و بانک ها باشد. حتی برای واحدهای در تملک دولت و بانک ها جریمه های سنگین تا دو برابر نسبت به سایر شهروندان در نظر گرفته شده است.

وی در واکنش به این سوال که برخی عنوان می کنند تعداد خانه های خالی متعلق به بانک ها چندان قابل توجه نیست تاکید کرد: ما هیچ قضاوتی در خصوص تعداد این واحدها نداریم اما حرف من این است که حتی اگر یک خانه باشد باید به بخش مصرف برسد.

در همین زمینه، عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی  در واکنش به اینکه بانک ها مسکن های خالی را احتکار کرده اند، گفت: این اطلاعات غلط است، زمانی گفته شد  دو میلیون و 200 هزار مسکن خالی در کل کشور و از این میان 10 هزار از این تعداد برای بانک هاست که طبق تحقیق بنده این واحدها خالی نیستند.این 10 هزار واحد مسکونی در 30 بانک هستند که خالی نیستند و تملیکی هستند و بسیاری از آن ها برای فروش عرضه شده و 10 سال است که در دست بانک مانده اند. حتی برخی از آن ها کاربری متفاوتی دارند. ضمن اینکه اگر 10 هزار واحد مسکونی در تصرف بانک ها خالی هم باشد در قبال دو میلیون و 200 هزار خانه خالی چیزی نیست.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: 90 درصد تامین مالی کشور را بانک ها انجام می دهند و نباید این خدمت را زیر سوال برد. 20 هزار میلیارد تومان اعتبار به ودیعه مسکن اختصاص داده شد و از بانک ها خواستیم نرخ سود بیش از 13 درصد نباشد.