آرشیو سه‌شنبه ۲۱ امرداد ۱۳۹۹، شماره ۲۲۵۳۵
اقتصادی
۴

یک مسئول در وزارت جهادکشاورزی خبر داد: ارزآوری 450 میلیون دلاری گیاهان دارویی

مجری گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به ارزآوری450 میلیون دلاری سه گیاه دارویی گفت: اگر حمایت صورت بگیرد، می توان صادرات گیاهان دارویی را به یک میلیارد دلار رساند.

به گزارش خبرگزاری فارس، مراسم تقدیر از خبرنگاران با اشاره به ارزآوری 450 میلیون دلاری تنها سه گیاه دارویی شامل زعفران، زیره سبز و گل محمدی، افزود: اگر حمایت بشود می توان میزان صادرات گیاهان دارویی را به یک میلیارد دلار افزایش داد. صادرات گیاهان دارویی، شش درصد صادرات بخش کشاورزی را تشکیل می دهد.

وی خاطرنشان کرد: چهار هزار فرآورده گیاهان دارویی در کشور وجود دارد و قرار است تا یک هفته آینده اپلیکیشن بازار مجازی رونمایی شود. دو اپلیکیشن دیگر نیز در حوزه تسهیل بازار گیاهان دارویی تا یک ماه دیگر راه اندازی می شود.

همچنین شکراله حاجی وند؛ مدیرعلوم تحقیقات باغبانی به تولید پسته در 28 استان کشور اشاره کرد و گفت: این اقدامات با مشارکت بخش خصوصی انجام می شود و با توجه به ارزآوری خوب پسته تولید آن را توسعه می دهیم. برای تولید آناناس هم امسال 85 هزار نهال تحویل بخش خصوصی داده شده است.

در عین حال، زهرا جلیلی مقدم؛ مدیر دفتر میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهادکشاورزی با بیان اینکه کشت موز، آب بری بالایی دارد، افزود: در کشور 120 هزار تن موز تولید و 570 هزار تن مصرف می شود. وی افزود: 33 درصد محصولات باغبانی، میوه های گرمسیری است که از نظر سطح زیر کشت 25 درصد کل میوه ها را شامل می شود. ضمن اینکه سال گذشته 122 هزار تن افزایش تولید در حوزه میوه های گرمسیری اتفاق افتاده و 8500 هکتار این گونه باغات توسعه داده شد.  همچنین صادق صادق پور؛ معاون طرح توسعه گلخانه های کشور گفت: تاکنون 8350 هکتار از 10 هزار هکتار برنامه ریزی شده، احداث شده که رشد 85 درصدی داشته و طی امسال 998 هکتار دیگر احداث می شود.

در عین حال غلامرضا تقوی؛ مدیرکل دفتر امور گلخانه ، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی گفت: در سال جاری ویروس کرونا و تعطیلی رستوران ها خسارتی به ارزش 23 هزار میلیارد ریال به بخش گل و گیاه و گلخانه های کشور وارد کرد که قرار است به آنها تسهیلات 12 درصدی داده شود. تاکنون 19 هزار و 376 نفر برای دریافت این تسهیلات ثبت نام کرده اند که معادل 24 هزار میلیارد ریال است. همچنین وام بانکی این تولیدکنندگان خسارت از کرونا هم به مدت 5 سال امهال می شوند.