آرشیو سه‌شنبه ۲۱ امرداد ۱۳۹۹، شماره ۴۷۱۵
سیاست
۲
رویداد

رییس دفتر رییس جمهوری به پایان بخشی از تحریم ها امیدوار است

آزمون بزرگ اعضای شورای امنیت

68 روز دیگر تکلیف یکی از مهم ترین تحریم های بین المللی علیه جمهوری اسلامی مشخص می شود، تحریمی که اظهارات مقامات داخلی ایران نشان می دهد به لغو آن امیدوارند.

 رییس دفتر رییس جمهوری روز گذشته از آزمون بزرگ اعضای شورای امنیت در مواجهه با درخواست ایالات متحده نوشت.

محمود واعظی، رییس دفتر رییس جمهوری دیروز در حساب کاربری توییترش نوشت: «‏اعضای شورای امنیت در معرض آزمونی بزرگ برای نشان دادن استقلال رای خود و واکنش منفی در قبال فشارهای رژیم امریکا برای تحمیل اراده اش علیه ایران و نقض قطعنامه 2231 و فروپاشی برجام قرار دارند.»

 محمود واعظی چهار روز پیش در جریان آیین رونمایی از محصول جدید شرکت خودروسازی سایپا نیز خبر از پایان تحریم داده و در اظهاراتی مهم گفته بود: «با علامت هایی که از کشورهای اروپایی و آسیایی و دیگران دریافت کرده ایم در روزهای پایانی تحریم قرار داریم، زیرا تحریم کنندگان به هیچ یک از اهداف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و امنیتی خود نرسیدند. باید تاکید کنم که ماه های آینده وضعیت به مراتب بهتر می شود.» آنچه رییس دفتر رییس جمهوری با عنوان پایان تحریم از آن یاد می کند، پایان تحریم های تسلیحاتی است که رییس جمهوری نیز بارها به آن اشاره کرده است.

 حسن روحانی خرداد امسال در یکی از جلسات دولت با اشاره به اینکه مهرماه امسال تحریم تسلیحاتی ایران به پایان می رسد، از این اتفاق به عنوان یکی از دستاوردهای برجام یاد کرده و گفته بود: «امیدواریم همه کشورهایی که در شورای امنیت و در شورای حکام عضو هستند در زمینه این توطئه ها کاملا متوجه برنامه ریزی امریکا باشند.» قریب به 13 سال پیش شورای امنیت سازمان ملل درست زمانی که پرونده هسته ای ایران با چالش جدی مواجه شده بود، خرید و فروش سلاح با ایران را ممنوع اعلام کرد و بر اثر آن تحریم تسلیحاتی ایران آغاز شد. براساس قطعنامه 2231 که در پی برنامه جامع اقدام مشترک یا همان برجام به تصویب شورای امنیت رسید، 27 مهرماه پایان این تحریم است. این موضوع در زمان تدوین و تصویب برجام مورد پذیرش امریکا بود، اما دونالد ترامپ بیش از یک سال است که درخواست تمدید این تحریم ها را مطرح کرده بود که باتوجه به اظهارات اخیر واعظی احتمال همراهی سایر کشورها با امریکا کاهش یافته است.