آرشیو سه‌شنبه ۲۱ امرداد ۱۳۹۹، شماره ۵۷۲۸
رسانه: بین الملل
۸
ذره بین

دور زدن کنگره آمریکا توسط ترامپ

در حالی که دولت آمریکا و کنگره این کشور در زمینه بسته جدید حمایتی برای مقابله با پیامدهای اقتصادی کرونا در آمریکا به نتیجه مشترک نرسیدند، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری این کشور یک سری فرمان اجرایی جدید در این زمینه را امضا کرد. به گزارش رادیو فرانسه، ترامپ در یک کنفرانس خبری در نیوجرسی دراین باره گفت: «دیگر بس است، ما فرصت های شغلی آمریکایی ها را نجات خواهیم داد و به کمک کارگران آمریکایی خواهیم رفت.»

ترامپ چهار سند را امضا کرد که بر اساس آنها، معافیت هایی برای حقوق بگیران در نظر گرفته می شود؛ همچنین بیمه بیکاری تا 400دلار در هفته برای بیکاران و حمایت هایی برای مستاجرانی که در خطر تخلیه خانه های خود هستند در نظر گرفته می شود. به تعویق افتادن پرداخت وام های دانشجویی نیز از دیگر فرمان هایی است که به امضای رئیس جمهور آمریکا رسیده است. آمریکا یکی از بالاترین آمارها را از نظر شیوع ویروس کرونا در جهان داراست و تاکنون بیش از پنج میلیون مورد ابتلا به ویروس کرونا در این کشور شناسایی شده و بیش از 160هزار نفر نیز جان خود را بر اثر ابتلا به این ویروس از دست داده اند.

امضای فرمان های جدید از سوی ترامپ در حالی است که بسته حمایتی پیشین دولت آمریکا در این زمینه 31 جولای به پایان رسید و مذاکرات کاخ سفید با کنگره برای تمدید این بسته حمایتی در دو هفته اخیر به نتیجه ای نرسید. در حالی که سه ماه بیشتر به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی نمانده، نارضایتی ها از شیوه مدیریت بحران کرونا در آمریکا بیشتر شده و ترامپ در نظرسنجی ها برای این انتخابات از جو بایدن رقیب دموکرات خود عقب افتاده است.ترامپ گفت که با امضای این فرمان ها و کنار گذاشتن کنگره از تصمیم گیری در این زمینه، قصد داشته که کمک ها «فورا توزیع شود.»

این در حالی است که بر اساس قوانین آمریکا تصمیم گیری درباره بودجه بر عهده کنگره است.