آرشیو سه‌شنبه ۲۱ امرداد ۱۳۹۹، شماره ۴۷۱۵
اقتصاد
۶

پیدا و پنهان

تغییر موضع درباره پرداخت غرامت هواپیمای اوکراینی

گروه اقتصادی: رییس کل بیمه مرکزی عنوان کرد که پرداخت غرامت هواپیمای خطوط هوایی اوکراین که دی ماه سال گذشته سقوط کرد به دلیل اینکه «تحت پوشش بیمه های اروپایی» بوده به عهده شرکت های بیمه اروپایی است. غلامرضا سلیمانی این مطلب را در نشست مجازی خود با خبرنگاران عنوان کرد و گفت: «این هواپیما توسط شرکت های بیمه ای در اوکراین و اتکایی اروپایی تحت پوشش قرار گرفته بود و شرکت های ایرانی ارتباطی با این موضوع ندارند.» به گفته وی، «اگر پرداختی هم به عنوان غرامت به بازماندگان در این زمینه انجام شود، باید توسط شرکت هایی که این هواپیما را تحت پوشش قرار داده بودند، صورت گیرد.» این در حالی است که پیش از این، عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه گفته بود که «ایران پذیرفته غرامت سرنشینان هواپیما را پرداخت کند.» ضمن اینکه 20 دی ماه سال گذشته نیز غلامعلی جهانگیری، معاون بیمه مرکزی ایران گفته بود: «با توافق دولت های ایران و اوکراین، خسارت هواپیما توسط ایران پرداخت خواهد شد.»

در زمان سقوط هواپیمای اوکراینی، برآوردهای اولیه حاکی از این بود که بین 100 تا 150 میلیون دلار باید غرامت هواپیما و سرنشینان آن پرداخت شود. بیش از 70 درصد از این مبلغ نیز مربوط به خود هواپیماست. در عین حال، احمد خرم، وزیر اسبق راه و ترابری نیز در آن زمان عنوان کرده بود «علاوه بر این غرامت ها، ایران باید به فرانسه به عنوان سازنده موتور هواپیما و بویینگ به دلیل ریزش ارزش سهام و خسارت به برند، غرامت پرداخت کند.»

70 درصد از تجهیزات نفتی از داخل  تامین می شود 

وزیر نفت با اشاره به قراردادهای جدید نفتی گفت: بیش از 70 درصد از تجهیزات در این قراردادها از تجهیزات داخلی تامین می شود. بیژن زنگنه افزود: یکی از ارکان مهم برای حمایت از ساخت داخل، ایجاد نهادی برای صدور کیفیت است. زنگنه تاکید کرد: در گذشته این امکان وجود داشت که سازندگان داخلی از نهادهای خارجی، گواهی کیفیت بگیرند اما با تحریم ها این امکان سلب شد. وزیر نفت با اشاره به اینکه نمی توانستیم از کالاهای بدون استاندارد استفاده کنیم، گفت: ریسک در صنعت نفت بالا است و هر اشتباه کوچک می تواند فاجعه ملی را به دنبال داشته باشد. وی ادامه داد: در شرایط فعلی ارتباط با دنیا ضعیف است اما هر زمان که بتوانیم با جهان ارتباط برقرار کنیم، این نهاد در دنیا مورد قبول خواهد بود.