آرشیو سه‌شنبه ۲۱ امرداد ۱۳۹۹، شماره ۵۷۲۸
زندگی: فناوری
۱۵
آزمایشگاه

امکان تشخیص سرطان با آزمایش خون

صدف دژآلود
منبع: The Guardian

گروهی از محققان در چین موفق به طراحی آزمایش خونی شده اند که چهار سال پیش از بروز علائم سرطان قادر به تشخیص این بیماری است. گفته شده که آزمایش خون مذکور، موسوم به آزمایش پن سیر (PanSeer) قادر به تشخیص زودهنگام سرطان در 95درصد افراد بدون علامتی است که بعدها مبتلا به سرطان تشخیص داده می شوند.

طراحان این آزمایش می گویند پنج نوع سرطان را می توان از طریق نوعی آزمایش خون مبتنی بر متیلاسیون دی ان ای تا چهار سال پیش از تشخیص با روش های معمول، تشخیص داد. بعید به نظر می رسد که با چنین آزمایشی بتوان به پیش بینی سرطان دست یافت، اما می توان به تجمعات سرطانی ای که هنوز منجر به بروز علائم نشده است یا با روش های تشخیصی معمول قابل ردیابی نیست، پی برد. این اولین بار نیست که محققان در تلاش برای طراحی آزمایش خون تشخیص سرطان به نتایج مثبت دست یافته اند. اما محققان این تحقیق جدید معتقدند تشخیص سرطان پیش از بروز علائم، موفقیتی است که در مطالعات کمی به دست آمده است.

آزمایش جدید مبتنی بر بررسی نشانه هایی به اسم گروه های متیل در نقاط خاصی از دی ان ای پلاسمای خون است، نشانه هایی که اغلب در دی ان ای تومور سر درمی آورند. محققان سپس با استفاده از الگوریتم های یادگیری ماشین موفق به طراحی سیستمی شدند که دی ان ای های معیوب را براساس حضور گروه های متیل تشخیص می دهد. در این تحقیق، محققان توانستند سرطان 95درصد شرکت کنندگانی را که در زمان آزمایش، مبتلا به سرطان تشخیص داده نشده بودند اما بعدتر بیمار شدند را تشخیص دهند.

اما نتایج این تحقیق دارای محدودیت هایی هم است. برای مثال، روی جمعیت نمونه نسبتا کوچکی آزمایش صورت گرفته و قادر به تشخیص نوع سرطان افراد نیست. با این حال، با پیشرفت قابل ملاحظه ای در دانش تشخیص زودهنگام سرطان روبه رو هستیم. نتایج اولیه این تحقیق، امیدوارکننده بوده و نشان می دهد شاید در آینده بتوان با آزمایش خون به تشخیص زودهنگام سرطان، سال ها پیش از شروع علائم اولیه دست یافت.