آرشیو چهار‌شنبه ۲۲ امرداد ۱۳۹۹، شماره ۲۲۵۳۶
اقتصادی
۴

عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد: کاهش دلالی در بازار فولاد سبب کاهش قیمت شد

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: کاهش سوداگری ها و سفته بازی ها، کاهش قیمت فولاد در بازار و بورس کالا را به دنبال داشته است.

سیدرضا شهرستانی در گفت وگو با ایسنا، ضمن تاکید بر اینکه  کاهش قیمت فولاد در روزهای اخیر، از جمله نتایج مثبت تصمیمات اخیر وزارت صمت در مدیریت تقاضای فولاد بوده است، اظهار کرد: با تصمیمات اتخاذ شده در وزارت صنعت، معدن و تجارت طی چندماهه اخیر تقاضای سفته بازی و سوداگری از بازار فولاد در حال خارج شدن است که نتیجه این اقدام مهم، کاهش قیمت فولاد علاوه بر بورس کالا، در کف بازار نیز بوده است.

این عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با یادآوری ابطال معاملات یکی پس از دیگری در اردیبهشت ماه سال جاری توسط معاونت معدنی وزارت صمت، تصریح کرد: با ابطال معاملات، تقاضای شمش فولادی در بورس کالا به بیش از 680 هزار تن رسید؛ اما با تدابیر اتخاذ شده توسط سرپرست وزارت صمت و معاونین وی در مدیریت تقاضا، شاهد بودیم که این رقم در تیرماه بیش از 35 درصد کاهش پیدا کرده و به حدود 450 هزار تن رسیده است.

شهرستانی افزود: این در حالی است که میزان تقاضا برای شمش تا 20 مرداد ماه، به 124 هزار تن کاهش پیدا کرده است که با توجه به عرضه های باقیمانده تا پایان مردادماه، احتمالا این میزان تقاضا به حداکثر 350 هزار تن خواهد رسید. در حقیقت میزان تقاضای شمش فولادی ظرف کمتر از دو ماه به نصف رسیده است که این به معنی کاهش تقاضای سفته بازی ها و دلالی برای این محصول در بورس کالا است. عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با اشاره به اینکه علاوه بر مدیریت تقاضا، مدیریت عرضه نیز در وزارت صمت در حال پیگیری است، گفت: بر این اساس، تمام عرضه ورق فولادی و بخش عمده ای از عرضه شمش و میلگرد در بورس کالا انجام خواهد شد که موجب شفافیت بیشتر و کوتاه شدن دست واسطه ها از بازار فولاد می شود.

شهرستانی تاکید کرد: برای تکمیل این اقدامات مثبت، اقدام دیگری نیز لازم الاجراست و آن اجرایی شدن برنامه تخصیص آهن اسفنجی به واحدهای ذوب القایی است؛ چرا که این واحدها تقریبا هیچ سهمیه ای در سه ماهه دوم سال جاری دریافت نکرده اند.