آرشیو چهارشنبه ۲۲ امرداد ۱۳۹۹، شماره ۴۹۵۸
نفت ، پتروشیمی و کالاهای پایه
۱۶

بازار کامودیتی ها

صعود بهای نفت در معاملات سه شنبه

کند شدن روند موارد جدید ابتلا به ویروس کرونا در اروپا و آسیا در کنار بازگشایی اقتصادهای آسیایی امیدواری را برای افزایش تقاضای نفت تقویت کرد. برای نخستین بار در یک ماه اخیر نیز تعداد مبتلایان جدیدی که در آمریکا بر اثر کرونا بستری شده اند به زیر 50 هزار نفر در روز رسید. از سوی دیگر تضعیف دلار نیز به رشد قیمت نفت کمک کرده است و امیدواری ها به بسته محرک اقتصادی آمریکا هنوز پابرجاست و مذاکرات کنگره و کاخ سفید کماکان به نقطه بن بست نرسیده است. بلومبرگ نیز در گزارشی عنوان کرده است که پیش بینی های تحلیلگران نشان می دهد که ذخایر نفت آمریکا برای سومین هفته متوالی کاهش خواهد یافت.

رشد حامل های انرژی با امیدواری کرونایی

نشانه های مثبت از روند بهبود تقاضا در روز گذشته قیمت فرآورده های نفتی و حامل های انرژی را در بازار نایمکس آمریکا و توکیو افزایش داد. آمارهای رسمی نشان می دهند که ترافیک هوایی و تعداد پروازهای مسافربری در ایالات متحده آمریکا که با شیوع بیماری کرونا به شدت کاهش یافت، در ماه ژوئن حدود 80 درصد پایین تر از سطح آن در مدت مشابه سال گذشته بوده است. اما باید توجه داشت که همین آمار به معنای افزایش دو برابری تعداد پروازهای هواپیمایی این کشور در ماه ژوئن نسبت به ماه مه سال جاری است.

ابهام در بازار مس

پس از سقوط قیمت مس در بازار شانگهای تحت تاثیر بدبینی هایی که به روابط آمریکا و چین سایه انداخته و ممکن است اثرات منفی بر تقاضا و عرضه بگذارد، به پایین ترین مرز یک ماهه خود رسید و قیمت این کامودیتی در بازار فلزات لندن نیز کاهش یافت. به نظر می رسد کماکان تیرگی روابط آمریکا و چین بازار این فلز را در ابهام نگه داشته است.

چین ضامن بازار فولاد

وضعیت بازار مقاطع فولادی کماکان متعادل به نظر می رسد و داده های قدرتمند صنعتی چین نشان داد که تقاضای فولاد در این کشور تا حدود زیادی سطوح مشخص و تضمین شده ای دارد و از سوی دیگر نیز به نظر می رسد سیاست اصلی پکن در بخش توسعه زیرساخت ها متمرکز شده است که خود عاملی برای افزایش تقاضا و پشتیبانی محکم از بازار فولاد در ماه های آینده را نشان می دهد.