آرشیو چهارشنبه ۲۲ امرداد ۱۳۹۹، شماره ۴۹۵۸
روند
۱۴
بازی خوانی

حکشتی چقدر می ارزد؟

سیمین سعیدی

دنیای اقتصاد: سهام شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در حالی روی تابلوی دوم بورس تهران با قیمت 8هزار و 324 تومان معامله می شود که به زعم خریداران و فروشندگان بازار، شرکت برنامه تجدید ارزیابی خواهد داشت که این احتمال چندی پیش توسط شرکت رد شد. «حکشتی» با انتشار یک شفاف سازی آب پاکی را روی دست سهامداران ریخت و برنامه تجدیدارزیابی را منتفی اعلام کرد. اما شنیده ها حاکی از آن است که بازیگران سهم رقم های بالاتری را برای آن متصور هستند و از سوی دیگر اذعان دارند که برنامه تجدید ارزیابی شرکت منتفی نیست، بلکه در هاله ای از ابهام است.

براساس این گزارش، تحلیل های بنیادی کارشناسان نشان می دهد چنانچه نرخ دلار به رقم های بالاتری نیز برسد باز هم قیمت فعلی سهم بیش از ارزش دارایی های شرکت است و گران خوانده می شود و دلیل این است که بازار به موضوع افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها بیش از اندازه وزن داده است؛ زیرا رفتار خریداران و فروشندگان در شرایط کنونی به نوعی است که سهام با قیمت کمتر از 500 تومان را بر نمی تابند.

طبق داده های مالی نسبت قیمت به درآمد (P/ E) حکشتی 3/ 431 است که در مقایسه با صنعت این آیتم (91/ 264)بالاتراست. دلیل این تفاوت مدل کسب و کار و نحوه سودآوری شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی با سایر شرکت های هم گروه ناهمگن و نامتجانس است. به عبارت دیگر حکشتی به نوعی یک شرکت سرمایه گذاری بوده که خود به تنهایی سودی ندارد و از تقسیم سود شرکت های زیرمجموعه خود سود شناسایی می کند. به عنوان مثال در برخی موارد این احتمال وجود داردکه زیرمجموعه ها سود خوبی شناسایی کنند؛ اما این سود را تقسیم نمی کنند که در نتیجه در صورت های مالی «حکشتی» دیده نمی شود؛ به همین دلیل نسبت قیمت به درآمد این شرکت بالاتر از گروه است که در واقعیت این طور نیست.

همچنین آخرین تعدیل قیمت سهم در تاریخ یکم آبان 1398 و 29 مهر 1397 بود که قیمت سهم به ترتیب 5هزار و 827 به 5هزار و 802 بوده و از قیمت 4هزار و 458 به 4 هزار و 358 تغییر پیدا کرد. آخرین برنامه افزایش سرمایه «حکشتی» نیز در تاریخ 12 خرداد ماه سال جاری انجام شد که طی آن تعداد سهام شرکت از 16 میلیارد و 393 میلیون به 21 میلیارد و 560 میلیون سهم رسید.