آرشیو چهارشنبه ۲۲ امرداد ۱۳۹۹، شماره ۴۹۵۸
تاریخ و اقتصاد
۲۶

وقایع نگاری مشروطه گیلان 1290 ه .ش

  مه 1911

جمعیتی از برای آنکه از قنسول گری روس بخواهند که دیگر متمم اسلحه مظفرالدین شاه از کروز  حمل به طهران نشود به قنسول خانه روس رفتند و آنها هم گفتند که دیگر حمل نخواهند کرد. اهالی انزلی هم دو روز قبل درب گمرک انزلی را بستند.

در رشت، دیشب بعد از فقرات فوق یک نفر در انجمن برخاست و عنوان کرد حتی الامکان خلاف نزاکت و شلوغ نکنید چون همسایه پرزور داریم و اگر شلوغ شود قوه نظامی خواهند فرستاد.

طی نطق خود گفت ایران مثل پدری است که ارث خود را به دو پسر خود برگزار کرده، این ملک را ثالثی متصرف شد، اما دو پسر دست یکی کرده او را خارج کردند؛ لیکن در همان حین رابعی آمده خانه را تصرف کرد و نتوانستند او را بیرون کنند. ما می توانیم قاجاریه را بیرون کنیم اما اگر گذاشتید روس ها با قوه نظامی وارد ایران شدند اخراجشان مشکل است.

  مه 1911

قنسول های دول خارجه مقیم رشت از بستن پستخانه و تلگرافخانه به کارگزار پروتستی (سرپیچی) کردند.

  1 مه 1911

چون همان روز تلگراف امضای قانون انتخابات از طهران رسید، بازارها که چند روز بود بسته شده باز کردند. در چند روز بسته شدن دکاکین، حتی زن ها هم چوب برداشته و مردم را از باز کردن دکاکین مانع بودند.

مردم شهر در این چند روز با تفنگ و اسلحه و بیرق های سرخ در بازار رفت و آمد می کردند. کم کم در مدت چند روز رعایا ، سوارانی را  که از اطراف رشت برای کمک به شهر آمده بودند، به منازل خود دعوت کردند. حاجی سیدمحمود دامادخمامی، جمعیتی از اهل محله از کدخدا و سادات و گدا خواست، به هر یک دو قران دادند که حاجی میرزا رضا را بزنند. جلوگیری شده چند نفر را تنبیه کردند و شکایت از حاجی سیدمحمود تلگراف به طهران شد.

  10 مه 1911

تلگرافی از طهران رسید که انجمن در تحت فرمان حکومت محلی است.

مشروطه گیلان آشوب آخرالزمان، 

نویسنده ه .ل رابینو، شیخ حسین اولیاءبافقی،

به کوشش محمد روشن