آرشیو پنجشنبه ۲۳ امرداد ۱۳۹۹، شماره ۲۲۵۳۷
صفحه آخر (جهان)
۱۲

20 کشور دنیا به دنبال واکسن روسی کرونا

بنا بر اعلام رئیس صندوق سرمایه گذاری روسیه، 20 کشور جهان خواستار دریافت یک میلیارد «دز» از واکسن کرونای ساخت این کشور شده اند.

« ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه، روز سه شنبه در نشست اعضای دولت اعلام کرد که واکسن کرونا در این کشور به ثبت رسیده و دختر وی نیز جزو اولین کسانی بوده که واکسن روی آنها با موفقیت آزمایش شده است. همزمان، خبرگزاری اسپوتنیک اعلام کرد، تزریق واکسیناسیون همگانی علیه ویروس کرونا، از اول ژانویه (11 دی) در روسیه آغاز می شود. علیرغم انتقادات و تردیدات گسترده ای که در کشورهای غربی درباره صحت ادعای روس ها درباره کارآمدی ویروس کرونا مطرح شده است، اما دیروز«کیریل دیمیتریف»، رئیس صندوق سرمایه گذاری روسیه، اعلام کرد: «بیش از 20 کشور برای دریافت حدود یک میلیارد دز واکسن روسی کرونا، درخواست اولیه خود را ارائه کرده اند». وی گفت: «شاهد اهتمام گسترده به واکسن روسی بوده ایم و تاکنون از حدود 20 کشور درخواست های اولیه برای ارائه حدود یک میلیارد دز واکسن دریافت کرده ایم. همچنین به شراکت برای تولید واکسن در پنج کشور دست یافتیم. اکنون توانایی تولید حدود 500 میلیون دز واکسن طی 12 ماه آینده را داریم». این مقام روس افزود: «بسیار مهم است که واکسن را فقط در روسیه تولید نکنیم، بلکه آن را با همکاری برخی از دیگر کشور ها نیز تولید کنیم و آن را در اختیار همه کسانی که به آن نیاز دارند، قرار دهیم. پیش بینی می کنیم که آزمایش واکسن روسی کرونا در امارات، عربستان و فیلیپین و شاید در برزیل در زمانی بسیار نزدیک آغاز شود».

دیروز همچنین، «میخائیل موراشکو»، وزیر بهداشت روسیه، اعلام کرد که اولین مرحله واکسن روسی ویروس کرونا طی دو هفته آینده پخش می شود. وی توضیح داد، کارمندان بخش بهداشت و درمان، پزشکان و پرستاران اولین گروهی خواهند بود که مشمول این تزریق شده اند، اما واکسیناسیون یک روند داوطلبانه خواهد بود.این مقام همچنین اعلام کرد، انتقاداتی که روسیه از واکسن کووید-19 دریافت کرده ، بی اساس بوده و دلیل اصلی آن نیز ترس از رقابت است.وی افزود: هم اکنون برنامه ویژه ای در دست تهیه است و دریافت کنندگان واکسن را قادر می سازد تا عوارض جانبی دارو را کنترل کنند.در همین حال، سازمان جهانی بهداشت از رایزنی با مقامات روسی درخصوص کارایی واکسن کووید-19 خبر داده است.