آرشیو پنجشنبه ۲۳ امرداد ۱۳۹۹، شماره ۵۷۳۰
فرهنگ: ادبیات و هنر
۱۰
ضمایر او

سومین ترجمه از کتاب جنجالی جان بولتون در بازار نشر عرضه شد

امیر کبیر سراغ کتاب بولتون رفت

کتاب «اتاقی که در آن اتفاق افتاد» (خاطرات کاخ سفید) نوشته جان بولتون به تازگی با سرپرستی ترجمه محمد معماریان توسط انتشارات امیرکبیر منتشر و راهی بازار نشر شده است. این کتاب دربرگیرنده خاطرات جان بولتون مشاور سابق امنیت ملی دولت دونالد ترامپ است که به ضدیت با ایران شهره بود و یکی از مقامات جنگ طلب حزب جمهوری خواه آمریکا محسوب می شود. بولتون توسط ترامپ کنار گذاشته شد و خاطرات خود را نوشت که در قالب این کتاب به چاپ رسیدند.

از این کتاب تا به حال 3 ترجمه ارائه شده که اولی توسط محمد خجسته از نشر نگاه، دومی به قلم علی مجتهدزاده توسط انتشارات صدای معاصر و سومی نسخه ای است که انتشارات امیرکبیر چاپ می کند. این ترجمه توسط محمد معماریان، سید صدرا صالح شریعتی، ریحانه نیکزاد، پویا مشهدی محمدرضا و سید زهرا هاشمی با سرپرستی معماریان ارائه شده است. مطالب این کتاب هرچند به نیت افشاگری علیه سیاست های ترامپ درج شده اند اما به هرحال به قلم یک سیاستمدار تندروی ضدایرانی نوشته شده است. او  در اثر خود درباره خروج آمریکا از برجام، این استدلال را می آورد که ایران یک تهدید عمده برای منافع آمریکا و متحدانش یعنی اسرائیل و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در غرب آسیا محسوب می شود. بولتون معتقد است تا زمانی که رژیم کنونی ایران تغییر نکند، هیچ توافقی برنامه های هسته ای و تسلیحاتی آن را مهار نمی کند. او در این کتاب همچنین از عدم تمایل ترامپ برای درگیری نظامی با ایران سخن گفته است. بولتون همچنین روایت می کند که پس از هدف قراردادن پهپاد جاسوسی آمریکا توسط سپاه پاسداران، همه تلاش خود را برای راضی کردن ترامپ برای جنگ با ایران به کار گرفته است. ترامپ در یکی از مصاحبه های خود با شبکه فاکس نیوز درباره رویکرد جنگ طلبانه بولتون گفته است: «هی می خواست روی همه بمب بریزد و مردم را بکشد.»

خروج آمریکا از برجام، انهدام پهپاد جاسوسی گلوباهاوک آمریکا در خلیج فارس توسط ایران، ماموریت نخست وزیر ژاپن در سفرش به ایران و دیدارش با رهبر ایران، دیدارهای ترامپ با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی، حواشی حضور ترامپ در پایگاه نظامیان آمریکایی در عراق (عین الاسد)، انفجار نفتکش های بندر فجیره امارات، مسائل مربوط به سوریه، اختلافات آمریکایی ها با اتحادیه اروپا و روسیه از جمله موضوعات مهمی هستند که بولتون در کتاب خود به آن ها پرداخته است.