آرشیو شنبه ۲۵ امرداد ۱۳۹۹، شماره ۲۲۵۳۸
اقتصادی
۴

رئیس سازمان چای: تولید برگ سبز چای امسال به 130 هزار تن می رسد

رئیس سازمان چای گفت: با توجه به بارندگی های اخیر پیش بینی می شود که تا پایان فصل برداشت تولید برگ سبز چای به 130 هزار تن برسد.

حبیب جهان ساز در گفت وگو  با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت خرید تضمینی برگ سبز چای اظهار کرد: بنابر آخرین آمار از ابتدای فصل برداشت تاکنون حدود 82 هزار تن برگ سبز چای با ارزش بالغ بر340 میلیارد تومان از چایکاران خریداری شده است.

وی از پرداخت 91 درصد مطالبات چایکاران خبر داد و گفت: تاکنون 307 میلیارد و 358 میلیون تومان از مطالبات چایکاران پرداخت شده است.66 درصد بهای برگ سبز خریداری شده درجه یک و 34 درصد درجه دو است. با توجه به خشکسالی چین تابستانه، تولید برگ سبز چای قدری کاهش یافت که به سبب رشد چین بهاره، تولید نسبت به سال قبل تفاوتی ندارد.

رئیس سازمان چای از رشد 30 تا 35 درصدی تولید نسبت به سال قبل خبر داد و گفت: با توجه به بارندگی های اخیر پیش بینی می شود که تا پایان فصل برداشت تولید برگ سبز چای به 130 هزار تن برسد.

جهان ساز درباره تاثیر وضعیت خرید و فروش چای خشک بیان کرد: با توجه به گسترش ویروس کرونا و کاهش رفت و آمدها، خرید و فروش چای خشک تحت تاثیر قرار گرفته است.

وی، قیمت هر کیلوگرم چای درب کارخانه های عمده فروشی را 40 تا 45 هزار تومان و برای مصرف کننده 60 هزار تومان اعلام کرد.

گفتنی است، برآوردهای انجام شده از نیاز داخلی چای خشک نشان می دهد نزدیک به 100 هزار تن در سال مصرف چای داریم که سرانه هر ایرانی تقریبا یک کیلوگرم تعیین شده است. با در نظر گرفتن میزان تولید داخلی، سال گذشته 26 درصد نیاز بازار با تولیدات ایرانی تامین شد. اختصاص ارز 4200 تومانی به واردات چای خارجی در سنوات گذشته عاملی بوده برای دلسردی تولیدکنندگان چای کشور و همین امر زمینه ترک کشت و روستا ها را نیز به دنبال داشت. سیاست دولت در دو سال اخیر، توانسته دوباره دلگرمی خوبی برای تولیدکنندگان چای داخلی ایجاد کند و همین عاملی بود در افزایش تولید و احیای مجدد برخی از باغ ها که به حال خود رها شده بودند. چنانچه سیاست های حمایتی وزارت جهاد کشاورزی و مسئولان مربوط ادامه داشته باشد علاقه به تولید در میان کشاورزان افزایش می یابد و در سنوات آتی می توانیم امیدوار باشیم چای خارجی کمتری وارد کشور شود.