آرشیو شنبه ۲۵ امرداد ۱۳۹۹، شماره ۲۲۵۳۸
اخبار کشور
۹

ساخت نخستین نیروگاه خورشیدی شناور کشور در مهاباد

جوانان مهابادی با تکیه بر دانش و تخصص بومی نخستین نیروگاه خورشیدی شناور کشور را در پتروشیمی این شهرستان احداث کردند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز مهاباد، رئیس برق پتروشیمی مهاباد و همکارانش پس از شش ماه تحقیق موفق شدند این ایده را عملی کنند.

مهندس نعمتی گفت: 80 درصد امکانات این نیروگاه بومی شده است و برای نخستین بار بر روی استخر ذخیره آب های سطحی مجموعه پنل های شناور را به کار گرفتیم و توانستیم در این زمینه در کنار جلوگیری از تبخیر آب میزان کارآیی نیروگاه را با خنک کاری در سطح آب های سطحی 13تا 15 درصد افزایش دهیم.

مهندس نعمتی افزود: یکی از مزیت های مهم این طرح جلوگیری از تبخیر آب و استفاده از آب شیرین کن ها برای مناطقی است که از شبکه سراسری برق دور بوده و از نظر زیرساخت های انرژی و نیرو دچار مشکل هستند.

خبازی، کارشناس ارشد مهندسی برق پتروشیمی مهاباد هم گفت: ظرفیت این نیروگاه روزانه 200 کیلووات ساعت است که در صورت اتمام طرح و اجرای فاز دوم، این ظرفیت به نیم مگاوات برق هم می رسد و تا چند هفته آینده این نیروگاه به شبکه سراسری برق متصل  می شود.     این طرح در کنار مزیت های عمرانی از نظر اقتصادی هم برای سرمایه گذار به صرفه است. خانم مهندس امیرحسینی گفت: هزینه برآورد شده برای این طرح 850 میلیون تومان است که زمان بازگشت سرمایه در این طرح با حمایت دولت کمتر از 5 سال است.

 قرار است این نیروگاه خورشیدی در اجرای فاز دوم برق مورد نیاز 400خانوار روستایی را تامین کند.

با احداث این نیروگاه همزمان می توان انرژی لازم از نظر نیرو(برق) برای استقرار جوامع و در ادامه آب شیرین مورد نیاز را از همین بستر برای مردم فراهم کرد.