آرشیو شنبه ۲۵ امرداد ۱۳۹۹، شماره ۴۹۶۰
باشگاه اقتصاددانان
۳۱
پرسش امروز

سود موهومی در شرکت‌ها

مهندس مجید اسکندری

دنیای‌اقتصاد: با توجه به رویکرد سازمان بورس و اوراق بهادار در حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران، پیشگیری از وقوع تخلفات، ساماندهی و توسعه بازار شفاف و منصفانه اوراق بهادار و نیز آگاهی بخشی و ارتقای کیفیت گزارش‌های مالی و حسابرسی، این سازمان با همکاری کمیته پذیرش و نظارت بر موسسات حسابرسی معتمد، اقدام به انتشار رهنمود حسابداری و حسابرسی با عنوان «مسوولیت‌های ‌حسابرس ‌مستقل ‌و بازرس ‌قانونی ‌در‌برخورد ‌با ‌تقسیم ‌سود ‌موهوم» کرده است.

 براساس ماده ۲۴۰ اصلاحیه قانون تجارت، مجمع عمومی شرکت سهامی عام، پس از تصویب حساب‌های سال مالی و احراز اینکه سود قابل تقسیم وجود دارد، مبلغی از آن را که باید بین صاحبان سهام تقسیم شود، تعیین خواهد کرد و هر سودی که بدون رعایت مقررات این قانون تقسیم شود، منافع موهوم تلقی خواهد شد. براساس قوانین موجود، صورت‌های مالی باید براساس استانداردهای حسابداری تهیه شود، همان‌طور که براساس ماده ۴۲ قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران، ناشر اوراق بهادار، موظف است صورت‌های مالی را طبق مقررات قانونی، استانداردهای حسابداری و گزارش دهی مالی و آیین نامه و دستورالعمل اجرایی که توسط سازمان بورس و اوراق بهادار ابلاغ می‌شود، تهیه کند.

حسابرس مستقل، درباره اینکه آیا صورت‌های مالی از تمام جنبه‌های با اهمیت،  طبق استانداردهای حسابداری تهیه شده است یا خیر،  اظهارنظر می‌کند. با توجه به اینکه نحوه شناسایی و اندازه‌گیری سود در استانداردهای حسابداری مشخص شده است و اظهارنظر حسابرس مستقل نیز درخصوص مطابقت تهیه صورت‌های مالی با استانداردهای حسابداری ارائه می‌شود،  چنانچه در گزارش حسابرس، بندهای حسابرس منجر به تعدیل سود قابل تقسیم شود،  باید در محاسبه سود قابل تقسیم اعمال شود و هر سودی که مازاد بر آن تقسیم شود،  منافع موهوم خواهد بود.