آرشیو شنبه ۲۵ امرداد ۱۳۹۹، شماره ۵۷۳۱
فرهنگ: ادبیات و هنر
۱۱

مورد سهراب سپهری

سهراب را عامه مردم به عنوان شاعر می شناختند تا این که نقاشی هایش در حراج تهران به قیمت های میلیاردی فروخته شد. خیلی ها که نمی دانستند یک تابلوی هنری چقدر می تواند ارزشمند باشد، در خبرها شنیدند و دیدند که چطور آثار شاعر کاشانی که به خرده نانی و سر سوزن ذوقی قناعت می کرد، میلیاردها تومان فروخته می شود.

تا امروز حدود 10 اثر از سهراب در حراج تهران عرضه شده که ارزان ترین آنها هفت میلیارد ریال و گران ترین آنها 51 میلیارد ریال بوده است اما این حضور تقریبا آثار سهراب در حراج تهران کم حاشیه هم نبوده است. بارها اتقاق افتاده که درباره اصالت آثار سهراب که در حراج تهران معامله شده بودند، تردیدهایی وارد می شد و آخرین و گسترده ترین حاشیه ای که ایجاد شد، به نمایش و عرضه گران ترین اثر سهراب در سریال آقازاده به نویسندگی و کارگردانی حامد عنقا برمی گردد.

اثری بدون عنوان از سهراب که تیرماه سال 1397 در نهمین حراج تهران به قیمت 51 میلیارد ریال به فروش رسید، دستمایه بخشی از داستان سریال آقازاده شد و نویسنده با ارجاع به معامله این تابلو و داستان پردازی درباره اثری که وجود خارجی دارد و بعید است در اصالت آن تردیدی وجود داشته باشد، توانست بخش های مرتبط با حراج تهران را جذاب و باورپذیر به تصویر بکشد؛ هر چند این باورپذیری با انتقاداتی همراه شد و اعتراض هایی هم درپی داشت.