آرشیو دوشنبه ۲۴‌شهریور ۱۳۹۹، شماره ۵۷۵۵
سیاست: داخلی/خارجی
۲

خبر

ادامه رسیدگی به شکایت ایران از آمریکا در دادگاه لاهه

دیوان بین المللی دادگستری خبر داد که در ادامه روند رسیدگی به شکایت ایران از آمریکا به اتهام نقض پیمان مودت، مخالفت مقدماتی واشنگتن با شکایت یاد شده از امروز بررسی خواهد شد. دیوان لاهه که بازوی قضایی سازمان ملل به شمار می رود، 11 مهر 1397 و پس از چند هفته بررسی شکایت ایران از تحریم های 15 مرداد 1397 آمریکا، با تائید برخی از درخواست های ایران و تا صدور رای نهایی، رای به تعلیق تحریم های واشنگتن در حوزه های دارویی، وسایل پزشکی، غذایی و هوانوردی داد.

وزارت خارجه آمریکا پس از صدور رای دیوان اعلام کرد که پیمان مودت را فسخ می کند. بر اساس بند 3 ماده 23 پیمان مودت، هر یک از طرفین می تواند با دادن اخطار کتبی یک ساله، این عهدنامه را فسخ کند.

اکنون آمریکا در 4 جلسه فرصت خواهد داشت مخالفت خود با این شکایت را به صورت ویدئویی مطرح نماید.

روحانی: هیچ فضایی نقادتر از فضای دانشجویی نیست

رئیس جمهور با تبریک آغاز فعالیت تحصیلی دانشگاه ها به اساتید و دانشجویان کشور، تاکید کرد که دانشگاه نقش مهمی در امیدآفرینی و ایجاد اعتماد در جامعه دارد و باید دست به دست هم دهیم اعتماد ملی و امید به آینده را تقویت کنیم. حسن روحانی در آیین آغاز رسمی سال تحصیلی 1400- 1399 دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی و فناوری کشور، دانشگاه ها را مرکز تربیت کننده مدیران آینده کشور، طرح نظریه های جدید در علوم مختلف و رهنمون کردن به سوی چگونه زندگی کردن دانست و افزود: دانشگاه همچنین فضای نقادی نسبت به حکومت، حاکمان، دولت و جوامع است.

رئیس جمهور تصریح کرد: هیچ فضایی نقادتر از فضای دانشجویی نیست و وقتی این نقادی با در نظر گرفتن انصاف و شرایط جامعه توام باشد، بهترین هدیه برای جامعه و مسوولان کشور است.