آرشیو دوشنبه ۲۴‌شهریور ۱۳۹۹، شماره ۴۹۸۴
باشگاه اقتصاددانان
۳۱
پرسش امروز

سقوط قیمت نفت

احسان آذری نیا

از اوایل ماه جاری میلادی قیمت نفت در مسیر کاهش حرکت کرده و به نظر می رسد تحولی که در بازار این ماده خام مشاهده می کنیم برای مدتی ادامه پیدا خواهد کرد زیرا فشارها بر بازار افزایش یافته است. پایان فصل مسافرت ها در آمریکا، افزایش عرضه از سوی اوپک پلاس، اقدام عربستان به تخفیف دادن به مشتری های آسیایی، رشد شاخص دلار و افزایش موارد جدید ابتلا به کرونا در برخی کشورها عواملی هستند که بر قیمت ها فشار وارد کرده اند.

قیمت نفت از ماه مه یعنی آغاز برنامه کاهش عرضه از سوی اوپک پلاس، رشد تدریجی داشت زیرا این برنامه که سبب کاهش 7/ 9 میلیون بشکه ای عرضه نفت این ائتلاف شد توانست بازار را متوازن کند. برنامه یاد شده همچنان درحال اجراست، اما میزان کاهش به 7/ 7 میلیون بشکه رسیده است. اوپک پلاس ماه آوریل در واکنش به سقوط قیمت نفت، بر سر اجرای این برنامه توافق کرد و میزان بالای پایبندی به این برنامه سبب شده افت تقاضای جهانی برای نفت تحت تاثیر بحران کرونا، جبران شود.

اما شاخص های بنیادی بازار نفت مستحکم نیستند و نهادهای تحلیلگر معتقدند سال های طول خواهد کشید تا تقاضای جهانی برای نفت به سطوح قبل از بحران کنونی بازگردد. تغییر رفتار مصرف کنندگان و شرکت ها، احتمال افزایش تولید نفت در آمریکا در صورت رشد قیمت ها، حرکت جهان به سمت استفاده بیشتر از انرژی های پاک و... همگی سبب می شود افق بازار چندان امیدبخش نباشد. در این میان تولیدکنندگان نفت که به درآمدهای حاصل از صادرات  این ماده خام به شدت وابسته اند دچار مشکلات مختلف خواهند بود. در مطالب حاضر به علل کاهش قیمت ها، افق بازار نفت، برخی پیش بینی ها درباره رقم قیمت نفت در سال آینده و اقداماتی که می تواند توازن در بازار را حفظ کند اشاره شده است.