آرشیو دو‌شنبه ۲۴‌شهریور ۱۳۹۹، شماره ۲۲۵۶۲
اقتصادی
۴

یک مسئول: هزینه معیشت خانوارهای کارگری از 5 میلیون تومان فراتر رفته است

دبیرکل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران معتقد است کارگران با حقوق حداقلی فقط یک سوم هزینه هایشان را تامین می کنند.

هادی ابوی؛ با اشاره به افزایش دستمزد کارگران در سال گذشته، گفت: در حالی که هزینه سبد معیشت خانوارهای کارگری سال 97 حدود سه میلیون و 760 هزار تومان تعیین شده بود، حداقل مزد کارگران را 36/5 درصد بالا بردیم ولی با وجود آنکه کمیته دستمزد شورای عالی کار بهمن ماه سال گذشته پس از صرف ساعت ها وقت و کار کارشناسی، هزینه ماهانه سبد معیشت کارگران را چهار میلیون و940 هزار تومان اعلام کرد، حداقل مزد کارگران را امسال حدود 21 درصد تصویب کردیم.

وی افزود: حتی اگر بپذیریم که دستمزد در سال 99 به میزان 43 و نیم درصد افزایش یافته است هزینه معیشت خانوارهای کارگری امسال از مرز پنج میلیون تومان فراتر رفته و با مصوبه شورای عالی کار عملا شکاف بین حداقل مزد و حداقل معیشت کارگران پر نشده است. آنها اگر قرارداد داشته باشند و حقوق حداقلی بگیرند، در بهترین حالت یک سوم هزینه های خود را تامین می کنند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، با تصویب مصوبه افزایش 200 هزارتومانی حق مسکن کارگران، تمام مولفه های دستمزد کارگران درسال 99، در پایان مرداد ماه نهایی شد. با احتساب تمام مولفه های دستمزد هیچ کارگری نباید کمتر از دو میلیون و 610 هزارتومان دریافت کند. این در حالی است که قیمت یک کیسه برنج ایرانی 10 کیلویی به 260 هزار تومان رسیده است و کارگران 10 درصد درآمد خود را فقط برای پرداخت آن باید بپردازند.