آرشیو دوشنبه ۲۴‌شهریور ۱۳۹۹، شماره ۵۷۵۵
زندگی: ایران
۱۶
تکمیلی

چرا دولت حمایت نمی کند؟

نماینده کشاورزان زرند از عدم حمایت دولت از کشاورزان گلایه دارد و می گوید: دولت ارز 4200تومانی را که برای خرید کود و سم کشاورزی در اختیار اتحادیه های تعاونی روستایی بود، حذف کرده و باعث چندبرابر شدن قیمت آنها شده، که این افزایش قیمت هزینه های تولید پسته را بالا برده است.

این اما تنها مشکل باغداران در زمینه تولیدپسته نیست. پسته ها بعد از برداشت باید پوست کنی و ضبط (فرآوری) شده و روانه بازار شوند. پوست کنی پسته از طریق دستگاه ضبط پسته انجام می شود؛ ماشینی به قیمت ده ها میلیون تومان. صادرکنندگان پسته در کارخانه و کارگاه های خود بخشی برای فرآوری و ضبط پسته دارند، اما باغدارانی که محصول خود را روانه بازار داخلی می کنند، باید خودشان این دستگاه را بخرند. خریداری هر دستگاه یعنی اضافه شدن چند میلیارد تومان به هزینه های باغداران یک روستا؛ مبالغ سنگینی که تنها با دریافت تسهیلات از بانک می تواند فراهم شود. سیف الدینی پور می گوید: باغداران، دستگاه ضبط پسته را با دریافت وام با سود 18 درصد از بانک خریداری می کنند، دستگاهی که تنها 10 روز از سال و در فصل برداشت پسته به کار باغدار می آید و در طول سال بلااستفاده است،اما تا سال ها باید اقساط آن پرداخت شود.

این باغدار زرندی می گوید: اگر دولت شرکت های تولیدی پسته در روستاها را با پرداخت تسهیلات یا سرمایه گذاری حمایت می کرد تا یک ترمینال بزرگ ضبط پسته راه اندازی کنند و پسته های جمع آوری شده در باغات هر روستا را در محل آن ترمینال ضبط و فرآوری کنند، دیگر باغداران مجبور نبودند برای فرآوری محصول خود اقدام به خرید دستگاهی با مبالغ چندصد میلیونی و بازپرداخت اقساط آن با سود بالا برای سال های طولانی شوند.