آرشیو سه‌شنبه ۲۵‌شهریور ۱۳۹۹، شماره ۹۸۶۳
اجتماعی
۱۰
تلنگر

اپیدمی کرونا شعله ور شد

قابل حدس بود که بعد از سفرهای گسترده شهروندان و عدم رعایت پروتکل ها و دستورالعمل های بهداشتی، آمار مبتلایان و جان باختگان کرونا افزایش یابد. روز گذشته سیما سادات لاری- سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد که بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و 619 بیمار جدید مبتلابه کووید19 در کشور شناسایی شدند که یک هزار و 382 نفر از آن ها بستری شدند و مجموع بیماران کووید19 در کشور به 404 هزار و 648 نفر رسید.

وی افزود: متاسفانه در طول 24 ساعت گذشته، 156 بیمار کووید19 جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به 23 هزار و 313 نفر رسید. 

بارها گفته شده، هرچقدر تماس افراد باهم در جامعه بیشتر شود و اصول محافظتی و ایمنی کمتر موردتوجه باشد، تاثیر خود را بر گسترش اپیدمی و افزایش تعداد مبتلایان و به تبع آن جان باختگان بیماری کرونا می گذارد. برخلاف آنچه تصور می شود، کودکان و جوانان به دلیل تحرک بیشتری که دارند نقش مهم تری در انتقال ویروس در اپیدمی ها دارند. گرچه ممکن است در صورت ابتلا، شدت این بیماری در آن ها کمتر باشد اما نقش آن ها در انتقال بیماری نباید نادیده گرفته شود و متاسفانه نقش کودکان و جوانان در انتقال کرونا توسط والدین، جامعه و سیاست گذاران نادیده گرفته می شود.

برگزاری تجمعات مختلف و افزایش سفرها که نقش کودکان و جوانان هم در آن ها پررنگ است، انتظار افزایش و گسترش اپیدمی را در روزهای آینده به شدت بالابرده است.

 در مورد میزان و تاثیرگذاری آن باید هفته های آینده منتظر نتایج واقعی این اقدامات باشیم اما تصاویر و اخباری که در روزهای گذشته در مورد افزایش تجمعات، سفرها و رعایت نشدن کامل دستورالعمل ها منتشرشده نشان می دهد که وضعیت نگران کننده است و در هفته های آینده باید منتظر روند افزایشی دوباره موارد ابتلا و مرگ بر اثر  کرونا در کشور باشیم.