آرشیو چهار‌شنبه ۲۶‌شهریور ۱۳۹۹، شماره ۲۲۵۶۴
اقتصادی
۴

پس از مرکز آمار بانک مرکزی هم رشد منفی بهار امسال را تایید کرد

در شرایطی که چندی پیش، مرکز آمار ایران نرخ رشد اقتصادی بدون نفت در بهار امسال را منفی 1/7 درصد اعلام کرده بود حالا رئیس کل بانک مرکزی هم این رشد منفی را تایید کرد و فقط رقمش را کمتر دانست.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، در روزهای گذشته مرکز آمار رشد اقتصادی بهار امسال را با نفت منفی 3/5 و بدون نفت منفی 1/7 درصد اعلام کرد که البته این رقم برای با نفت نشان دهنده مثبت شدن نسبت به سال گذشته و برای بدون نفت روند منفی تری بود.

اخیرا عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی نیز آمار رشد اقتصادی را اعلام کرده که نرخ اعلامی از سوی وی هم بیانگر رشد منفی در هر دو بخش است؛ آمار همتی نشان می دهد رشد اقتصادی با نفت در بهار امسال منفی 2/8 و بدون نفت منفی 0/6 بوده است البته آمار بانک مرکزی نشان از اختلاف 0/7 در رشد با نفت و 1/1 درصد بدون نفت با مرکز آمار دارد.  با این حال، در دیگر جزئیات آماری نیز این اختلاف دیده می شود؛ به طوری که در آمار اعلام شده از سوی مرکز آمار فقط بخش کشاورزی رشد مثبت 0/1 در بهار داشته و رشد بخش صنایع و معادن منفی 4/4 درصد و خدمات منفی 3/5 درصد بوده است. اما آنچه بانک مرکزی اعلام کرده فقط آمار بخش خدمات منفی بوده است.  این در حالی است که به گفته رئیس کل بانک مرکزی، رشد کشاورزی 3/7 درصد، صنایع و معادن 2/5 درصد و خدمات منفی 0/6 درصد است. اختلاف آماری در حالی همچنان پابرجاست که در آمار رشد اقتصادی سال گذشته که چندی پیش از سوی دو نهاد اعلام شد، مرکز آمار رشد دو بخش را منفی اما بانک مرکزی رشد بدون نفت را مثبت گزارش کرده بود بر این اساس، طبق آمار مرکز آمار رشد با نفت منفی هفت و بدون نفت منفی 0/6 درصد ولی بانک مرکزی منفی 6/5 درصد برای رشد با نفت و مثبت 1/1 درصد برای بدون نفت گزارش کرد که این آمار در دیگر جزئیات با یکدیگر اختلاف داشت. بهرحال این اختلافات می تواند به اعتماد عمومی درباره آمارهای رسمی لطمه بزند.  گفتنی است، در اواخر سال 1397 با مصوبه شورای عالی آمار و در راستای حذف موازی کاری آماری، بانک مرکزی از انتشار خبرهای مربوط به تورم، رشد اقتصادی و حساب های ملی منع شد و مرکز آمار به عنوان مرجع رسمی اعلام آمار شناخته می شود.