آرشیو چهار‌شنبه ۲۶‌شهریور ۱۳۹۹، شماره ۲۲۵۶۴
اقتصادی
۴

نرخ فروش انواع روغن تغییر کرد

دبیر ستاد تنظیم بازار گفت: براساس تصمیم ستاد تنظیم بازار نرخ عرضه روغن ذخایر استراتژیک کشور اصلاح شد.

به گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، محمدرضا کلامی از اصلاح نرخ عرضه ذخایر روغن استراتژیک خبرداد و گفت: ستاد تنظیم بازار نرخ عرضه ذخایر روغن استراتژیک کشور را اصلاح کرد تا بخش خصوصی در این حوزه انگیزه های لازم را برای تامین مستقیم نهاده های مورد نیاز خود داشته باشد. بر این اساس نرخ عرضه روغن آفتاب کیلویی 5500 تومان،  روغن سویا و روغن پالم نیز کیلویی5100 تومان مصوب شد. وی درخصوص دیگر مصوبات جلسه ستاد تنظیم بازار گفت: درخصوص تامین ارز دانه های روغنی و کنجاله سویا مقرر شد که بانک مرکزی تامین ارز را انجام دهد.

دبیر ستاد تنظیم بازار اضافه کرد: با توجه به تکالیف نیروی انتظامی، دادستانی ها و سایر دستگاه های نظارتی به خصوص نیروهای مرزبانی و نیروهای مستقر در نقاط مواصلاتی کشور مقرر شد کسانی که در مسیر حمل ونقل نهاده های دامی با اختلاط شن و ماسه سعی در تقلب در تناژ این کالاها دارند و سبب ضرر به دامدار و غیرکیفی شدن محصول می شوند، بشدت مورد برخورد قرار بگیرند.

کلامی تصریح کرد: در این راستا اتاق های تعاون، بازرگانی و تشکل های تولیدی و توزیعی مکلف شدند تا گزارش های خود را به دادستانی، سازمان حمایت، نیروی انتظامی و دبیرخانه تنظیم بازار منعکس کنند. وی افزود: درخصوص هزینه های نقل و انتقال ارز نیز مقرر شد کمیته تخصیص ارز وزارت صمت برای ریال عمان و سایر ارزها پیش بینی های لازم را انجام دهد تا کالاهای مورد نیاز بدون مشکل تامین شود. گفتنی است، بر اساس برآوردها میانگین مصرف سرانه روغن خوراکی در جهان 12 کیلو و 600 گرم و در ایران بیش از 22 کیلوگرم است. ایران حدود 90 درصد روغن خوراکی را وارد می کند که با افزایش 40 درصدی تولید و کاهش مصرف به اندازه میانگین جهانی، علاوه بر جلوگیری از خروج ارز از کشور، ضریب سلامتی مردم افزایش خواهد یافت.