آرشیو چهارشنبه ۲۶‌شهریور ۱۳۹۹، شماره ۴۷۴۴
اقتصاد
۷

پیدا و پنهان

امروز آخرین مهلت پذیره نویسی صندوق ETF پالایشی

امروز 26 شهریور آخرین مهلت پذیره نویسی صندوق سرمایه گذاری پالایش یکم است. مهلت پذیره نویسی صندوق ETF پالایشی که در ابتدا قرار بود 19 شهریور ماه پایان یابد، هفته گذشته به مدت یک هفته تمدید شد و بر اساس تصمیم مسوولان، امروز (26 شهریور ماه) آخرین مهلت پذیره نویسی این صندوق خواهد بود. دارا دوم شامل سهام شرکت های پالایشگاهی، پالایش نفت تهران (شتران)، پالایش نفت تبریز (شبریز)، پالایش نفت اصفهان (شپنا) و پالایش نفت بندر عباس (شبندر) است که شیوه عرضه این صندوق مانند نخستین مرحله از عرضه صندوق سرمایه گذاری دولتی در نظر گرفته شد.

یک سوم نهاده های دولتی را رانتی فروخته اند

رییس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران گفت: از 4 میلیون و 20 هزار تن ذرت و سویای وارد شده، یک میلیون و 500 هزار تن آن به صورت رانتی به کارخانه های گلوکز و فروکتز داده شده است. ناصر نبی پور، رییس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران با بیان اینکه قیمت سویای دولتی 6 برابر قیمت مصوب در بازار به فروش می رسد، اظهار کرد: در حالی که قیمت مصوب هر کیلوگرم سویا 2450 تومان است در بازار به 13 هزار تومان تا 15 هزار تومان افزایش یافته است و به راحتی پیدا نمی شود. وی افزود: ذرت 1350 تومانی به قیمت 3650 تومان به فروش می رسد و با 300 تومان کرایه حمل به حدود 4 هزار تومان به دست ما می رسد؛ قیمت های واکسن و دارو نیز 4 برابر شده است در این شرایط مرغدار چطور می تواند قیمت تخم مرغ را افزایش ندهد؟

ماجرای 100 نفری که سرمایه شان در بورس هزار میلیاردی شد

علی مروی، اقتصاددان با بیان اینکه رشد شاخص در ماه های اخیر منجر به ایجاد ثروت هزار میلیارد تومانی برای 100 شخص حقیقی در بورس شده است، گفت: حمایت از بازار نباید پولی و از جنس مداخلات مخرب باشد. اکنون بالغ بر 100 نفر شخص حقیقی داریم که ثروت آن در بازار سرمایه به بالای هزار میلیارد تومان رسیده است. اگر دولت اشخاص حقوقی را مجبور کند که سهام بخرند، فروشنده ها که اشخاص حقیقی هستند، به سمت بازارهای ارز و طلا سرازیر خواهند شد. ساماندهی ورود منابع حقیقی ها به این بازارها واقعا غیرممکن است و شاهد جهش قیمت ارز و طلا خواهیم بود.