آرشیو چهارشنبه ۲۶‌شهریور ۱۳۹۹، شماره ۷۴۴۵
ایران زمین
۱۱

رطوبت تا آخر هفته میهمان خوزستان است

شیما جهانبخش (خبرنگار)

دوهفته ای می شود که به علت افزایش جریانات جنوبی، رطوبت از روی خلیج فارس عبور کرده و بیش از 16 شهر خوزستان را در برگرفته است. البته آن طور که اهالی این استان می گویند هر ساله در شهریور ماه شدت رطوبت در استان بالا می رود و این شرایط آب و هوایی برای آنها تازگی ندارد.

هر چند تحمل رطوبت 80 تا 90 درصدی برای بسیاری نفسگیر و تعطیلی ادارات خوزستان دور از انتظار نیست اما به گفته کارشناسان اداره هواشناسی رطوبت در این ماه از سال به علت کاهش دما با مرداد ماه بسیار متفاوت است. در واقع آنچه باعث تعطیلی ادارات می شود بروز رطوبت بالا همراه با افزایش دما است. «محمد سبزه زاری»، مدیرکل هواشناسی استان خوزستان با اشاره به وقوع رطوبت بالا در بیشتر شهرهای استان به «ایران» می گوید: از دو هفته پیش با شدت گرفتن جریانات جنوبی رطوبت اغلب مناطق ساحلی و مرکزی استان را فرا گرفته و این شرجی بودن هوا حتی برخی نواحی شمال خوزستان را نیز درگیر کرده است.

وی با تاکید بر اینکه این پدیده در این بازه زمانی برای استان عادی است، می افزاید: با توجه به شرایط جغرافیایی استان هر ساله شهریور ماه میزان رطوبت افزایش چشمگیری دارد اما کاهش دما نسبت به مرداد ماه باعث می شود شرجی هوا بسیار قابل تحمل تر باشد و هیچ گونه تعطیلی در شهرهایی که حتی رطوبت بالای 90 درصد را تجربه می کنند، نداشته باشیم. در حال حاضر دمای هوای استان به طور میانگین 44 تا 46 درجه است. مدیرکل هواشناسی استان خوزستان با اعلام اینکه طبق نقشه های پیش یابی در روزهای پایانی هفته میزان رطوبت بالاتر خواهد رفت، عنوان می کند: تا پایان روز چهارشنبه جریانات جنوبی شدت بیشتری خواهد گرفت و همین موضوع باعث افزایش رطوبت در مناطق جنوبی، غربی و مرکزی استان خواهد شد اما از روز جمعه با توجه به جهت این جریانات میزان رطوبت کم کم به حالت عادی بازخواهد گشت. سبزه زاری از وقوع بارش های رگباری خبر می دهد و می گوید: نتیجه بالا رفتن رطوبت طی روزهای گذشته به صورت همرفتی در مناطق کوهستانی شمال شرق و شرق استان به شکل بارش های رگباری همراه با رعد و برق و تندبادهای لحظه ای ظاهر خواهد شد. همچنین انتظار داریم در مناطق وسیع تر این جریانات همرفتی را به صورت ابرناکی و وقوع پدیده مه مشاهده کنیم.