آرشیو پنجشنبه ۲۷‌شهریور ۱۳۹۹، شماره ۵۷۵۸
صفحه اول
۱
دیدگاه

مقابله جدی با گرانفروشی

وحید منایی (عضو هیات مدیره سازمان حمایت)

سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، در حال حاضر نظارت های گسترده ای را برای مقابله با گرانفروشی در دستور کار خود قرار داده است. از بهار امسال که افزایش قیمت لوازم خانگی در بازار شدت گرفت، همزمان با این افزایش قیمت ها، نظارت های سازمان حمایت بر بازار لوازم خانگی نیز افزایش یافته و 62شرکت فعال در این حوزه بیش از 2300قلم کالا را در سقف قیمت خود به سازمان حمایت معرفی کرده اند.

مصرف کنندگان می توانند برای استعلام قیمت یک کالا به سامانه قدیمی سازمان حمایت مراجعه کنند و به راحتی از قیمت مورد تایید و مصوب کالاها مطلع شوند. در این سامانه، قیمت مصوب اقلام زیادی از کالاهای مختلف قرار گرفته است؛ برای مثال در حوزه لوازم خانگی از وقتی سقف قیمتی برای این گروه کالایی تعیین شده حتی یک گزارش گرانفروشی نیز به سازمان حمایت اعلام نشده است و مطمئنا اگر شکایتی در این زمینه وجود داشته باشد حتما نظارت ها و برخوردهای لازم برای مقابله با آن انجام خواهد شد.   از سوی دیگر، بازرسان سازمان حمایت نیز در ماه های اخیر به طور جدی فعال بوده و بررسی های لازم را در زمینه مقابله با گرانفروشی انجام می دهند.

با این حال متاسفانه مشکلات ایجاد شده درباره مسائل مربوط به ارز برای بخش تولید کشور دردسرساز شده است. زمانی که واحدهای تولیدی مشکلات خودشان را به اطلاع ما می رسانند، مستندات ارائه شده را به مسوول مستقیم و مرتبط با این بخش یعنی معاون امور صنایع وزارت صمت تحویل می دهیم. در حال حاضر، واحدهای تولیدی کشور با مشکل تامین قطعات و مواد اولیه مورد نیاز برای تولید روبه رو هستند که این موضوع ارتباطی با وظایف سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان ندارد و معاونت امور صنایع وزارت صمت باید در این زمینه رسیدگی های لازم را انجام دهد و پاسخگو باشد.