آرشیو شنبه ۲۹‌شهریور ۱۳۹۹، شماره ۵۷۵۹
رسانه: رادیو و تلویزیون
۱۰

نقش آفرینان بی ادعای دفاع مقدس

سالار بی باک، نویسنده، پژوهشگر و تهیه کننده مستند «نبردهای فانتوم» در گفت وگو با جام جم توضیحاتی در خصوص این مستند داد و گفت: حدود 10سال قبل مستندی به نام «نبردهای تامکت» را ساختیم که درباره خلبانان اف-14و نقش شان در جنگ بود که از شبکه های سراسری و حتی برون مرزی هم پخش شد و مورد استقبال قرار گرفت. بعد در گفت وگو با دوستان به این نتیجه رسیدیم که درباره خلبانان فانتوم هم می توان کار تولید کرد. چون آنها هم وظیفه دفاع از کشور را داشته و هم وظیفه پشتیبانی از نیروهای رزمنده را در آب و در خاک داشتند. از این رو این مستند نبردهای فانتوم شکل گرفت که در دو فاز تولید می شود. فاز نخست آن در سه قسمت و فاز دوم در چهار قسمت تولید می شود.

وی ادامه داد: ما در این مجموعه با 22نفر از خلبانان مصاحبه کردیم. چراکه اصل داستان همین راویان جنگ هستند که می توانند بر اساس مستندات و مشاهدات خود اطلاع درستی را به مخاطبان بدهند. گرچه در این مسیر با مشکلاتی روبه رو بودیم. ازجمله آرشیو تصاویر مربوط که کامل نبود و ارتش مستندات تصویری زیادی نداشت که با معضل بزرگی در این زمینه مواجه بودیم. با این حال تلاش کردیم و حتی از کشور عراق خواستیم اگر تصاویری در این زمینه دارند در اختیار ما قرار بدهند تا بتوانیم از تصاویر دیده نشده یا کمتردیده شده در این مستند استفاده کنیم. ضمن این که اغلب خلبان ها شهید شده بودند. با این حال تمام تلاش مان را به کارگرفتیم تا بتوانیم بخشی از فداکاری های این عزیزان را توسط راویان جنگ به تصویر بکشیم. البته ماحصل آن تصاویری است که به عنوان مثال حتی خانواده شهید صالحی هم تاکنون از این شهید ندیده بودند و همچنین تلاش کردیم روایت ها مستدل و مستند باشد و غلوآمیز نشود. داستان هایی را هم مطرح کردیم که کمتر گفته شده است. امیدوارم مقبول بیفتد.

بی باک درباره بازسازی بخشی از کار توسط انیمیشن هم بیان کرد: بخش های مسلح کردن هواپیما و جنگنده های عراقی و جنگنده های ارتش و بعضی بخش های دیگر را بازسازی کردیم. چون درگیری های هوایی را از طریق انیمیشن می شد بازسازی کرد. اما معتقدم جا دارد تا از زندگی و شخصیت این افراد کارهای داستانی ساخته شود. چون بازسازی این صحنه ها در مستند سنگین تر است.