آرشیو شنبه ۲۹‌شهریور ۱۳۹۹، شماره ۵۷۵۹
رسانه: رادیو و تلویزیون
۱۱

مستندی که پاسخگوی سوالات بسیاری است

امیرسرتیپ دوم خلبان سیاوش مشیری یکی از پیشکسوتان نیروی هوایی ارتش است که با این مستند همکاری هایی نیز داشته. وی در گفت وگو با جام جم درباره این مستند توضیحاتی ارائه کرد.

 گویا شما در ساخت این مستند همکاری هایی با گروه داشتید. در این باره توضیح می دهید؟

 من برای هماهنگی با برخی مسوولان نیروی هوایی با این گروه همکاری کردم که جمع آوری مدارک کار سختی بود. اما از آنجا که کار مهمی توسط این مستند در حال انجام بود، درنهایت به نتیجه رسید و آنچه توانایی داشتم برای گروه گذاشتم تا مستند خوبی ساخته شود.

 شما که خودتان در دل جنگ بودید، فکر می کنید دیدن این مستند چقدر می تواند برای نسل جدید که اتفاقات جنگ را بر اساس شنیده ها قضاوت می کنند، تاثیرگذار و مفید باشد؟

اتفاقا وقتی فیلم را دیدم متوجه شدم خیلی خوب و کامل و درست پرداخته شده. من هم دو پسر جوان دارم که مثل همه پسرها ماجراجو هستند. عکس و فیلم به خوبی می تواند جوابگوی سوالات و ماجراجویی آنها باشد. بنابراین فکر می کنم این فیلم می تواند جوابگوی خیلی از سوالات برای هر کسی که بیننده آن است، باشد. این فیلم برای گذراندن وقت ساخته نشده. بلکه پیام مهمی در دل خود دارد که این مستند توانست پیام رسان خوبی باشد.

 با خودتان هم در این مستند مصاحبه شده؟

در فاز یک خیر. چون یک سری هماهنگی ها برای گروه انجام دادم و امکان مصاحبه مهیا نشد. اما در فاز دوم به من گفتند یکی از افرادی هستم که خاطرات آن روزها را برایشان مرور خواهم کرد. چون پیش از انقلاب و بعد در زمان جنگ و پس از آن در خدمت ارتش بودم و حرف های بسیاری برای نسل جدید دارم که می توانم در این مستند ادای دین کنم.

 به نظرتان حرف هایی که در این مستند بیان می شود چقدر می تواند در کلاس ها برای دانشجویان مفید باشد؟

قطعا بهره برداری خیلی خوبی می توان از آن کرد. چون هم جنبه های هنری خوبی دارد و هم جنبه های فنی و تخصصی که برای ما خیلی با ارزش است و اتفاقاتی که با آن امکانات رخ داده برای نسل امروز می تواند تجربیات خوبی به همراه داشته باشد.