آرشیو شنبه ۲۹‌شهریور ۱۳۹۹، شماره ۲۲۵۶۶
اقتصادی
۴

کارشناس مسائل اقتصادی: مشکلات اشتغال با رونق تولید داخل حل می شود

کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه مشکلات اشتغال ریشه در تولید و موانع کسب و کار دارد، گفت: باید یارانه ها در مسیر گسترش کسب و کارها باشد.

آرمان حاجیان فرد در گفت وگو با خبرگزاری تسنیم، درباره برنامه های اشتغالزایی دولت اظهارداشت: یکی ازطرح های وزارت کار طرح یارانه دستمزد است که مسئولان اعلام می کنند موفقیت آمیز بوده، اما نیازمند توضیحاتی است.  وی ادامه داد: یکی از مهم ترین اهداف یارانه تشویق افراد برای توسعه فناوری های جدید و پیشرفت در تولید است که باعث رونق داخلی می شود. اما دولت با پرداخت یارانه و وام در طرح های مختلف به دنبال کارهای ویترینی بوده است. همین امر باعث می شود که برخی اقدامات هیچ کمکی به تولید نکند. یارانه هایی که به صورت همه گیر نباشد و به همه نرسد علاوه بر اینکه عدالت اجتماعی را زیر سوال می برد, مبنای فسادها و رانت ها است. باید دید طرح یارانه دستمزد به تمام کارفرمایان متقاضی رسیده است یا خیر؟

 کارشناس مسائل اقتصادی درباره وضعیت اشتغال گفت: در رتبه بندی بانک جهانی که هر ساله اعلام می شود، در سال 2020 از 190 کشور دنیا، ایران رتبه 127 برای سهولت کسب و کار را کسب کرده است. به همین خاطر جز کشورهایی هستیم که شروع کسب و کار به شدت تحت عوامل داخلی است و موانع و مشکلات عدیده ای دارد. از سوی دیگر کسب و کارها به وسیله قوانین دست و پا گیر مالیاتی و تامین اجتماعی و دیگر موارد، بعد از مقطعی محکوم به شکست است. به همین خاطر با اولین چالش، مشکلات اشتغال کشور ایجاد می شود.

 حاجیان فرد افزود: با کرونا حدود دو میلیون نفر بیکار شدند اما تعدادی از کارفرمایان هم با تغییر کسب و کار، اقداماتی انجام دادند که نیروی کار بیکار نشود.این کارفرمایان خارج از حیطه دولت بودند. مشکلات اشتغال ریشه در تولید و موانع کسب و کار و موانعی که دولت می تواند تسهیل کند دارد. باید قوانین و یارانه ها در مسیر و گسترش کسب و کارها باشد.

 وی تصریح کرد: دولت به این توجه نمی کند که باید بازار را بر مبنای ارکان اقتصادی برنامه ریزی کند و هر گونه  دستکاری در بازار تبعات بدی دارد. به طور مثال بازار سرمایه در حال تداوم بود تا اینکه دولت به بازار سرمایه ورود کرد و باعث ریزش چند صد هزار واحدی شاخص بورس شد.