آرشیو شنبه ۲۹‌شهریور ۱۳۹۹، شماره ۴۹۸۸
شرکت ها
۲۹
معدن

در 5 ماه نخست 99 نخلک خوش درخشید

دنیای اقتصاد : در 5 ماهه نخست سال 99 عملیات احداث کارخانه جدید فرآوری 1800 تنی نخلک با پیشرفت فیزیکی بیش از 90 درصدی نصب تجهیزات و ماشین آلات صورت گرفت و به زودی شاهد افتتاح و راه اندازی این کارخانه با اشتغال مستقیم حداقل 15 نفر نیروی کار خواهیم بود.

به منظور ارتقای عملکرد ایمنی با توجه به مستهلک بودن ساختمان و تجهیزات کارخانه قدیمی، به کارگیری تکنولوژی نوین با هدف کاهش مصرف انرژی، تطبیق بیشتر با محیط زیست و افزایش راندمان خروجی کارخانه، راهبر مجتمع (شرکت سرب و روی کیمیاگوهران)، با همکاری و مجوز شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران و سرمایه گذاری 70 میلیارد ریال از اواسط اسفند ماه سال 1398 نسبت به ساخت کارخانه فرآوری جدید 1800 تنی با تکنولوژی جدید اقدام کرد.

در زمان واگذاری راهبری مجتمع سرب نخلک به بخش خصوص تعداد نفرات شاغل در مجتمع در حدود 160 نفر بوده، حال آنکه با گذشت حدود 40 ماه از شروع قرارداد تعداد نفرات شاغل با افزایش بیش از 244 درصدی به تعداد بیش از 400 نفر رسیده است که این نفرات عمدتا افراد بومی منطقه نخلک هستند. در 5 ماه نخست سال جاری مکان یابی، طراحی و پایش سد باطله ناشی از پساب کارخانه فرآوری معدن سرب نخلک انجام شده و مجتمع معدنی نخلک در حال انعقاد قرارداد با دانشگاه تهران است، همچنین ارزیابی پایداری و تحلیل دینامیکی تونل زیرزمینی (اسپیرال) معدن سرب نخلک به روش تحلیلی و عددی صورت گرفته و این مجتمع درحال انعقاد قرارداد با دانشگاه صنعتی امیرکبیر است.

همچنین در 5 ماه نخست 99 میزان فروش کنسانتره مجتمع سرب نخلک 4هزار و 200 تن است در صورتی که این رقم در مدت مشابه سال 98 برابر با 3 هزار تن بوده است.

مجتمع معدنی نخلک به عنوان یکی از واحدهای زیر مجموعه شرکت تهیه و تولید مواد معدنی و از قدیمی ترین معادن زیرزمینی دارای کانی های فلزی است که در راستای سیاست های اصل 44 قانون اساسی و قانون رفع موانع تولید رقابت پذیری در سال 1395 امور راهبری آن به مدت 25 سال به شرکت سرب و روی کیمیا گوهران واگذار شد.