آرشیو چهارشنبه ۲ مهر ۱۳۹۹، شماره ۴۹۹۲
روند
۱۴

تابلوخوانی ها چه چیزی را آشکار می کنند؟

اقبال به سدشت و فسپا

دکتر رضا شاکری (تحلیلگر بازار)

 تابلوخوانی با بررسی روند معاملات در بازار سهام، به شناسایی معاملات خاص و تحولات در بازار سهام می پردازد. این بررسی ها نشان می دهد نماد سدشت با قدرت بالای خریدار رو به رو شده و فسپا افزایش حجم را تجربه کرده است. این روند گویای هجوم تقاضای پول های کلان به این نماد هاست.

در قسمت بیشترین نسبت قدرت خریدار به فروشنده امروز به جز نمادهایی که از عرضه اولیه آنها زمان زیادی نمی گذرد هیچ نمادی نتوانست نسبت بالای 25 برابری را به دست آورد؛ در این قسمت بیشترین نسبت خریدار به فروشنده مربوط به نماد سدشت با نسبت 85/ 7 و سرانه خرید هر حقیقی حدود 63 میلیون تومان و سرانه فروش هر حقیقی 8 میلیون تومان بود.

البته روز سه شنبه در برخی نمادها نسبت قدرت خریدار به فروشنده بالای 2 ثبت شد درصورتی که قیمت آخرین معامله آنها از قیمت آغازین کمتر بود. این نسبت ها در نمادهای ثبهساز، مفاخر، فسپا، درازک، قرن، کفرا، رنیک، درهآور، تملت و سقاین دیده شد. از میان این نمادها نیز می توان به نماد فسپا با میانگین خرید هر کد حقیقی حدود 74 میلیون تومان و نسبت قدرت خریداران حقیقی به فروشندگان حقیقی 86/ 2 اشاره کرد. همچنین تابلوی این نماد نشان می دهد میانگین 10 روزه سرانه خرید هر کد حقیقی آن حدود 32 میلیون تومان بوده است.