آرشیو پنج‌شنبه ۳ مهر ۱۳۹۹، شماره ۲۲۵۷۱
اقتصادی
۴

رئیس سازمان توسعه تجارت: 15 هزار صادرکننده فقط یک میلیون یورو برگرداندند!

سازمان توسعه تجارت در جدیدترین گزارش خود تا مرداد ماه سال جاری اعلام کرد: بیش از 16 میلیارد یورو ارز صادرات هنوز به ایران بازنگشته است و بیش از 15 هزار صادرکننده، فقط یک میلیون یورو ارز به کشور بازگردانده اند.

به گزارش ایسنا، بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی حمید زادبوم، رئیس سازمان توسعه تجارت، تا پایان مرداد ماه سال 99، میزان کل ارزهای حاصل از صادرات به کشور به بیش از 35 میلیارد یورو رسیده است. به این ترتیب می توان گفت حدود 68 درصد از کل ارز حاصل از صادرات به ایران بازگشته است. سازمان توسعه تجارت اعلام کرده که در این آمار طبق گفته بانک مرکزی بیش از 16 میلیارد یورو ارز صادرات هنوز به ایران بازنگشته است.

سازمان توسعه تجارت که به تازگی کمیته اقدام ارزی خود را فعال کرده است، درباره جزئیات عملکرد صادرکنندگان در بازگشت ارزشان به کشور نیز توضیحات جدیدی ارائه کرده است.

بر این اساس تعداد کل صادرکنندگانی که تمام تعهدات ارزی خود را به طور کامل، ایفا کرده اند به دو هزار و 286 نفر رسیده که بیش از 200 نفر از آنها در مرداد ماه تعهدات خود را نهایی کرده اند.

این صادرکنندگان حدودا 15 میلیارد یورو ارز حاصل از صادرات را به کشور بازگردانده اند و به این ترتیب، این تعداد که 11 درصد از کل صادرکنندگان بوده اند، 43 درصد از ارز بازگشته را به کشور آورده اند.

در نقطه مقابل، بیش از 15 هزار صادرکننده، فقط یک میلیون یورو ارز به کشور بازگردانده اند که از نظر تعداد 71 درصد کل صادرکنندگان هستند اما از نظر ارزش صادراتی فقط 17 درصد از کل صادرات به آنها اختصاص دارد.

همچنین سازمان توسعه تجارت اعلام کرده سه هزار و 225 صادرکننده تاکنون بین یک تا 99 درصد از تعهدات ارزی خود را ایفا کرده اند که 19 درصد کل صادرکنندگان و 53 درصد میزان صادرات به آنها اختصاص دارد.

بر اساس این گزارش، چند روز قبل رئیس اتاق بازرگانی ایران گفته بود، دو سوم صادرکنندگانی که ارز نیاورده اند، اساسا کارت بازرگانی ندارند.

بانک مرکزی در تیر ماه اعلام کرده بود که صادرکنندگان بیش از 27 میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات را به کشور بازنگردانده اند که این موضوع بارها از سوی مسئولان اتاق بازرگانی رد شد.