آرشیو پنج‌شنبه ۳ مهر ۱۳۹۹، شماره ۲۲۵۷۱
صفحه آخر (جهان)
۱۲

تا کنون 200 نفر دستگیر شدند

تظاهرات شبانه مصری ها علیه السیسی

شهروندان مناطق مختلف مصر علیه رئیس جمهور این کشور، دست به تظاهرات شبانه زدند. شمار معترضان باز داشت شده طی روزهای گذشته نیز 200 نفر اعلام شد.

تظاهرات مصری ها در استان های مختلف این کشور برای سومین بار در اعتراض به وخامت شرایط معیشتی ادامه دارد. در این راستا، نیروهای پلیس مصر منع رفت وآمد را در مناطق جنوبی قاهره اجرا کردند و همچنین ده ها تن در جریان این اعتراضات بازداشت شدند.

در تظاهرات شبانه سه شنبه، تظاهرکنندگان کناره گیری «عبدالفتاح السیسی»، رئیس جمهور این کشور، از قدرت را خواستار شدند. به گفته برخی منابع حقوقی، این اعتراضات با وجود بازداشت تعدادی از معترضان به دست نیروهای امنیتی، ادامه یافته است.

«محمود جابر»، از چهره های حقوقی مصر و مدیر موسسه حقوق بشری عدالت، در این باره اظهار داشت، در اعتراضات ماه سپتامبر(11 شهریور تا کنون) بیش از 200 تظاهرکننده بازداشت شده اند. جابر در ادامه، از پلیس مصر خواست برای توقف تجمع های مسالمت آمیز، از زور استفاده نکند.

برخی استان های مصر و حومه های آنها از جمله مناطق شبرا در شمال قاهره، البساتین و المعادی در جنوب آن از یکشنبه گذشته، شاهد تظاهرات شهروندان و تعقیب و گریز میان تظاهرکنندگان و نیروهای پلیس بوده اند. این تظاهرات در پی تصمیم دولت برای برچیدن و تخریب ساختمان هایی آغاز شد که مقامات قاهره مدعی هستند که غیرقانونی ساخته شده اند. دولت قاهره در مقابل عدم تخریب آنها جریمه های سنگینی را تعیین کرد. همزمان ساکنان خشمگین برخی روستاها با نیروهای پلیسی که مامور تخریب بودند، درگیر شدند.