آرشیو پنج‌شنبه ۳ مهر ۱۳۹۹، شماره ۲۲۵۷۱
صفحه آخر (جهان)
۱۲

بلومبرگ خبر داد: عقب افتادن نشست جی - 20 در ریاض به خاطر ترس از پیامدهای قتل خاشقجی

منابع رسانه ای از تصمیم عربستان در ارتباط با عقب انداختن نشست سران «جی-20»، به دلیل ادامه پیامدهای ترور «جمال خاشقجی» خبر دادند.

عربستان قرار است اول و دوم آذرماه میزبان نشست کشورهای توسعه یافته موسوم به «جی -20» باشد. اما به نظر می رسد پیامدهای قتل خاشقجی همچنان باعث نگرانی عربستان شده و به دنبال به تعویق انداختن این نشست است. به گزارش ایسنا، خبرگزاری بلومبرگ اعلام کرد، عربستان به ایتالیا به صورت غیررسمی اطلاع داده که نشست گروه جی -20 به دسامبر موکول شود و دلیل این مسئله این است که هنوز از پیامدهای بحران ترور جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی رها نشده است.

این خبرگزاری در گزارشی اعلام کرد، نشست سران گروه جی -20 قرار بود بین 21 تا 22 نوامبر در عربستان برگزار شود و در این نشست عربستان ریاست را به ایتالیا واگذار کند. یک منبع آگاه اعلام کرد، مذاکراتی میان ایتالیا و عربستان وجود دارد و تصمیمی در این باره به زودی گرفته خواهد شد. یک دیپلمات در یکی از کشورهای گروه جی -20 نیز درخواست عربستان برای به تاخیر انداختن نشست را تایید کرد. در این راستا سخنگوی دبیرخانه گروه جی -20 در ریاض گفت، ایتالیا براساس برنامه تعیین شده اول دسامبر ریاست را برعهده می گیرد و نشست سران نوامبر برگزار می شود. این خبرگزاری اعلام کرد، عربستانی ها برای تکمیل اقدامات مربوط به میزبانی نشست سران گروه جی -20 و باز سازی وجهه کشور بعد از دو سال از ترور خاشقجی تلاش می کنند.

اما مسئولان عربستانی به مشکلات داخلی و روش ورود مدعوین به نشست به دلیل بحران کرونا به عنوان دلیل به تاخیر انداختن نشست اشاره کرده اند. مسئولان عربستانی می گویند یک ماه برای حل تمام مشکلات بهداشتی کافی نیست و برگزاری نشستی در ریاض و برگزاری آن به صورت مجازی را بعید می دانند.